لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

انتقاد پسر رابرت لوینسون از دولت آمریکا: پدرم را گروگان گرفته‌اند


صفحه‌ای که اف‌بی‌آی برای کمک به وضعیت رابرت لوینسون در فیسبوک راه‌اندازی کرده است.
صفحه‌ای که اف‌بی‌آی برای کمک به وضعیت رابرت لوینسون در فیسبوک راه‌اندازی کرده است.

پسر رابرت لوینسون، کارمند سابق دو سازمان سی‌آی‌ای و اف‌بی‌آی در آمریکا، که گفته می‌شود در ایران ناپدید شده، ضمن «گروگان» خواندن پدر خود از دولت آمریکا به خاطر بی‌توجهی به وضعیت پدرش انتقاد کرد.

دن لوینسون در نوشته‌ای برای شماره دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت، روزنامه نیویورک پست از این که دولت و وزارت امور خارجه آمریکا پدرش را «گروگان» محسوب نمی‌کنند، به‌شدت انتقاد کرد.

آقای لوینسون نوشته است: «پدر من در یک ویدئو ظاهر شده بود و در حالی که گردنش در زنجیر بود، درخواست کمک می‌کرد. به چه شواهد بیشتری [برای این که او گروگان است] نیاز داریم؟»

پسر این مامور سابق اف‌بی‌آی همچنین از دولت آمریکا خواسته است تا به ایران برای آزادی پدرش فشار بیاورد.

رابرت لوینسون، مامور بازنشسته پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) و پیمانکار سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) است که حدود یک دهه پیش در جزیره کیش در ایران ناپدید شد.

گزارش‌ها از ابتدا حاکی از آن بود که آقای لوینسون برای تحقیقات درباره قاچاق سیگار در منطقه به ایران رفته بود.

با این حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه واشینگتن پست اخیرا در گزارشی این فرضیه را مطرح کرد که آقای لوینسون در زمان ناپدید شدن برای سازمان سیا کار می‌کرده و برای دیدار با یک «خبرچین» در مورد پرونده هسته‌ای ایران به کیش سفر کرده بود.

در مقابل جمهوری اسلامی می‌گوید که اطلاعی از آن چه برای این مامور آمریکایی رخ داده ندارد، اما اف‌بی‌آی در اسفند ۹۴ اعلام کرد که تهران حاضر شده در پرونده رابرت لوینسون با آمریکا همکاری کند.

اما پسر آقای لوینسون می‌گوید که «شک ندارد» که دولت آمریکا به همتای ایرانی خود گفته دیگر درباره پدرش با آنها مذاکره نخواهد کرد.

دن لوینسون با اشاره به گزارش‌‌ها درباره احتمال دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا ابراز اطمینان کرده که اگر دولت آمریکا هرگونه مذاکره با ایران را منوط به آزادی و بازگشت پدرش کند، تهران «به سرعت ماجرا را حل و فصل می‌کند».

اف‌بی‌آی از رابرت لوینسون به عنوان «قدیمی‌ترین گروگان آمریکایی» در تاریخ ایالات متحده نام برده و کنگره آمریکا نیز او را «قدیمی‌ترین شهروند زندانی» در تاریخ این کشور می‌داند.

XS
SM
MD
LG