لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

فیروزآبادی، مخالفان «گشت‌ نامحسوس» را «مروجان بی‌بندوباری» دانست


حسن فیروزآبادی (سمت چپ) همراه با سعید جلیلی در نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام.
حسن فیروزآبادی (سمت چپ) همراه با سعید جلیلی در نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام.

در حالی که حسن روحانی و مقامات دولت او از طرح «گشت‌های نامحسوس» نیروی انتظامی انتقاد کرده‌اند، ۱۹۰ نماینده مجلس از این طرح حمایت کردند و رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران مخالفان این طرح را «اشخاص و جریان‌های غربگرا و مروجان بی‌بندوباری» خواند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت طرح «امنیت اخلاقی» را «قانونی» و «هر گونه مخالفت» با آن را «مقاومت در برابر اجرای قانون» دانست.

وی تاکید کرد که این طرح «هنجارشکنان را نگران و اشخاص و جریان‌های غربگرا و مروجان بی‌بندوباری در جامعه را منفعل ساخته است به گونه‌ای که به اظهار نظرهای متناقض و در تضاد با قانون و احکام اسلام پرداخته‌اند».

آقای فیروز آبادی با اشاره به نتایج یک تحقیق دانشگاهی گفت که «هنجارشکنی‌ها» و «مفاسد» جوانان دختر و پسر را از ازدواج «ترسانده است. به طوری که هر جوانی نگران آن است که اگر زوجی انتخاب کند خدای ناکرده او نیز مثل آنهایی باشد که او در جامعه مشاهده می‌کند».

حسین ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران روز ۳۰ فروردین اعلام کرده بود که هفت هزار مامور در قالب «گشت امنیت اخلاقی نامحسوس» پلاک خودروهایی که اقدام به مواردی چون «کشف حجاب در خودرو»، «مزاحمت برای نوامیس»، «آلودگی صوتی» و «انجام حرکات نمایشی» کنند را از طریق «ارسال پیامک» گزارش می‌دهند.

این طرح با واکنش منفی مقام‌های دولتی و واکنش مثبت مقام‌های قضایی روبرو شده است.

رییس جمهوری ایران روز ۳۱ فروردین در مخالفت با این گشت‌ها گفته بود که «اولین وظیفه» حکومت در قبال مردم «احترام به شخصیت، جایگاه و کرامت» آنهاست زیرا «این کرامت مقدم بر دین است».

با این حال ۱۹۰ نماینده مجلس روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای ضمن حمایت از این طرح از دولت و دیگر دستگاه‌ها خواستند که با نیروی انتظامی برای «مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی و ارتقای نظم و امنیت همکاری داشته باشند».

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ایران روز ۱۰ اردیبهشت گفته بود که با نظر وزیر کشور، قرار شده است «طرح امنیت اخلاقی جدا از طرح امنیت اجتماعی تنظیم شود».

به گفته آقای ذوالفقاری، در طرح امنیت اجتماعی و اخلاقی نیروی انتظامی موضوعات مختلفی مانند «برخورد با اراذل، قاچاقچیان مواد مخدر، سرقت و ایجاد ناامنی» در کنار یک موضوع «امنیت اخلاقی و حجاب» مطرح بود که «با نظر وزیر کشور گفته شد امنیت اجتماعی جدا باشد، چون ساز و کار خود را دارد».

برخی از رسانه‌ها با اشاره به این سخنان آقای ذوالفقاری از تعطیل شدن «گشت‌های نامحسوس» خبر داده بودند.

با این حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای ذوالفقاری روز سه‌شنبه گزارش‌های منتشر شده به نقل از او درباره تعطیل شدن این گشت‌ها را رد کرد.

XS
SM
MD
LG