لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

حمله هوایی به اردوگاه پناهجویان سوری دستکم ۲۸ قربانی برجای گذاشت


در حمله هوایی به یک اردوگاه پناهجویان در سوریه دستکم ۲۸ نفر کشته شده‌اند. این اردوگاه در اطراف شهر سرمدا در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد و میزبان آوارگان جنگ داخلی سوریه است.

گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، اعلام کرده که حمله هوایی، روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت رخ داده و بیش از ۵۰ مجروح بر جای گذاشته است.

دولت آمریکا این حمله را محکوم کرده و گفته که «هیچ توجیهی برای حمله هوایی به شهروندان بی‌گناه که از خانه‌های خود گریخته‌اند، وجود ندارد».

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرده است: «اشخاص {در سوریه} در بیچاره‌ترین وضعیت قابل تصور قرار دارند و حمله نظامی به آنها قابل توجیه نیست».

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که زنان و کودکان، بسیاری از قربانیان حمله هوایی به اردوگاه پناهجویان را تشکیل داده‌اند.

مخالفان دولت سوریه می‌گویند که دو هواپیما، چهار موشک بر روی اردوگاه و اطراف آن انداختند.

شهر سرمدا در نزدیکی حلب قرار دارد که در هفته‌های اخیر به صحنه درگیری‌های شدید و گسترده مخالفان مسلح و نیروهای حامی بشار اسد، رییس جمهوری سوریه تبدیل شده است.

در این مدت ده‌ها نفر در حلب و اطراف آن کشته شده‌اند.

حلب تا بامداد پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت جزو مناطقی نبود که آتش‌بس میان دولت سوریه و مخالفانش در آن برقرار باشد اما به دنبال وخامت شرایط انسانی، دولت سوریه آتش‌بسی ۴۸ ساعته را پذیرفت.

همزمان گروه حکومت اسلامی (داعش) از اشغال میدان گازی شاعر در شرق سوریه خبر داده است.

داعش گفته که در جریان اشغال این میدان گازی، ۳۰ سرباز را کشته و سلاح‌های سنگین آنها مانند تانک و موشک را به تصرف خود در آورده است.

این در حالی است که بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در پیامی به همتای روس خود گفته که ارتش سوریه به چیزی جز شکست کامل شورشیان علیه او راضی نخواهد شد.

آقای اسد به ولادیمیر پوتین گفته است که ارتش برای «پیروزی نهایی» آماده می‌شود.

روسیه و ایران در جنگ پنج سال گذشته سوریه، متحدان نظامی و مالی دولت بشار اسد بودند و با اعزام نیروهای مسلح خود به کمک او آمدند.

در جریان جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها تن آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG