لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

معنای سخنان روحانی در جمع منتخبان مجلس دهم


حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران عصر شنبه، ۱۸ اردیبهشت با نمایندگان راه‌یافته به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، حسن روحانی در این دیدار تأکید کرده که به مجلس دهم «بسیار امیدوار» است.

آقای روحانی همچنین گفته است، مردم خواهان هم‌سویی و هم‌گامی قوای مجریه و مقننه برای رفع مشکلات اساسی کشور هستند.

امیرمصدق کاتوزیان از رادیو فردا در گفت‌وگویی با قاسم شعله‌سعدی، نماینده دوره سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی در تهران به این دیدار پرداخته است.

آقای شعله‌سعدی می‌گوید که حرف‌های حسن روحانی در این دیدار به معنای انتقاد از مجلس نهم بوده است. وی همچنین هشدار می‌دهد که نمایندگان مجلس دهم نباید در برابر دولت راه تفریط را بروند و «وکیل الدوله» شوند.

لینک مستقیم

سخنان آقای روحانی در جمع منتخبان مجلس دهم به چه معناست؟

معنی‌اش این است که مجلس نهم همسو با دولت عمل نکرده است بلکه مجلسی بود که برای دولت می‌توانست مزاحمت هم ایجاد کند. کمااینکه سوالها از دولت زیاد بوده ، چه در صحن علنی و چه در کمیسیون‌ها. و نکته دیگر هم این است که این مجلسی بود که آقای خامنه‌ای از آن اظهار رضایت کرده و علاقمند بود که مجلس دهم چیزی شبیه مجلس نهم شود که البته آن اتفاق نیافتاد. جنگ قدرتی که در ایران در جریان است الان با این مجلس جدید وارد فاز دیگری می‌شود. یعنی همسویی بیشتر مجلس با دولت که درعین حال خطرناک هم هست. از این زاویه هم باید یک مقداری احتیاط کرد.

آقای روحانی در همین دیدار تعداد زنان راه‌یافته به مجلس دهم را ۱۸ تن دانست در صورتی که ۱۷ تا از آنها پذیرفته شده‌بودند. فکر می‌کنید این حرف اشاره‌ای است به معضل آرای باطل شده مینو خالقی؟ معنی‌اش چیست؟

قطعا همین جوری است. شورای نگهبان با تفسیر غلطی که از قانون اساسی درباره نظارت خودش دارد می‌گوید که این نظارت استصوابی است و بازه زمانی‌اش هم خیلی گسترده است. اما تاکنون هیچ سابقه نداشته که بعد از اینکه شورای نگهبان صحت یک انتخابات را تایید کرده باشد دبه در بیاورد و از آن عدول کند. این شاید اولین بار است. و آقای رییس جمهور می‌خواهد بگوید که این جزو اختیارات مجلس است که اعتبارنامه یک نماینده را تصویب کند یا نه. نمونه دیگری داشتیم در مجلس سوم. آقای اکبرزاده نماینده نیشابور بعد از اینکه رای آورده بود شورای نگهبان قبول نکرد و گفت به دلیل اینکه سربازی نرفته اصلا نمی‌تواند نماینده مجلس باشد. اما اعتبارنامه‌اش در مجلس مطرح شد و تصویب شد و چهار سال دوره سوم (مجلس شورای اسلامی) نماینده بود.

همین وضعیت در مورد خانم مینو خالقی هم صادق است. شورای نگهبان بعد از اینکه انتخابات را تایید کرده حق ندارد که دوباره عدول کند و دبه دربیاورد. این مقوله حق مجلس است. البته مجلس می‌تواند اعتبارنامه یک منتخب را تصویب یا رد کند. اینکه آقای روحانی اشاره کرده در واقع می‌خواهد بگوید که دیگر در این مقوله شورای نگهبان صلاحیت رسیدگی ندارد.

چند ساعت پیش از دیدار رئیس جمهور با نمایندگان راه‌یافته به مجلس دهم مجید انصاری معاون پارلمانی حسن روحانی گفته بود که تعداد سوالهایی که مجلس نهم از دولت در صحن علنی یا در کمیسیون‌ها کرده بود به بیش از۳۵۰۰ سوال رسیده بود و تعداد طرح‌ها هم به بیش از دو برابر. پیشاپیش این دیدار رییس جمهور معنی این گفته‌ها چیست؟

او (معاون پارلمانی رئیس جمهور) می‌خواهد بگوید که مجلس نهم می‌خواسته پیشدستی کند و جو غالب را در اداره کشور به دست بگیرد. در حالی که اصل در تقدیم لوایح توسط دولت به مجلس است و در همه مجالس لوایح تقدیمی دولت‌ها به مراتب خیلی بیش از طرح‌هایی است که نمایندگان می‌دهند. به خصوص که نمایندگان در طرح‌هایی که ارائه می‌دهند طبق اصل ۱۵۵ قانون اساسی یک محدودیتی دارند. یعنی اگر طرح‌هایی که ارائه می‌شود اگر مستلزم کاهش درآمد دولت یا مستلزم افزایش هزینه‌های دولت باشد در خود آن طرح باید محل جبران آن کاهش درآمد یا محلی که برای افزایش هزینه‌ها لازم است پیش‌بینی شود.

لذا علی‌الاصول به دلیل همین محدودیت تعداد طرح‌ها در همه مجالس دنیا بسیار کمتر از لوایح است. ولی اینجا چون مجلس نهم مجلسی بوده خودش را اصول‌گرا و متولی مملکت می‌دانسته و مملکت را صغیر تلقی می‌کرده و باید آن همه ابتکار عمل را در دست داشته باشد.

این جوری که معاون پارلمانی رییس جمهور گفته (به هر حال این آماری است که او ارائه داده و) نشان دهنده این است که مجلس می‌خواسته در اداره کشور و به خصوص شاید در تضعیف قوه مجریه که برخلاف میل آنها شکل گرفته (عمل کند)...

یعنی انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ در واقع یک شکست سنگین برای محافظه‌کارانی بوده که البته اکثریت غالب مجلس در اختیار آنها بوده... و در نتیجه خواستند در این دو سال و نیم گذشته این شکست را هم با تحمیل نظرات خودشان به دولت به نوعی جبران کنند.

اما کماکان همانطور که عرض کردم باید مواظب بود که نماینده‌ها از آن سوی بام نیافتند و حالا فکر کنند که دیگر دولت هر نظری داشته باشد وحی منزل است و باید مطیع دولت باشند و تبدیل شوند به وکیل الدوله. این هم هشداری است که من از همین حالا به نمایندگان مجلس دهم می‌دهم.

XS
SM
MD
LG