لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

ایران از آزمایش موشک بالستیک با «برد دو هزار کیلومتر» خبر داد


منبع: سایت تسنیم
منبع: سایت تسنیم

حدود دو هفته پس از گزارش رسانه‌های روسی و آمریکایی درباره آزمایش موشک جدیدی در ایران، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران خبر داد که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی دو هفته قبل یک «موشک بالستیک دور برد» با برد «۲هزار کیلومتر» و با «خطای ۸ متر» را آزمایش کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی عبداللهی روز دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت، گفت: «این موشک بالستیک را می‌توانیم هدایت کنیم، از جو خارج شده و مجددا به جو بازگشته و بدون خطا به هدف اصابت کند».

وی اضافه کرد: «خطای ۸ متر یعنی هیچ، یعنی صفر، یعنی بدون خطا».

معاون ستاد کل نیروهای مسلح نام این موشک را اعلام نکرده است.
خبرگزاری روسی اینترفرکس روز پنج‌شنبه، ۲ اردیبهشت، به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده بود که رادارهای کنترل‌کننده روسیه تشخیص داده‌اند که ایران در هفته جاری یک آزمایش موشکی انجام داده است.

یک روز پیش از این گزارش، نشریه محافظه‌کار واشینگتن فری‌بیکن در آمریکا نوشته بود که ایران در آن هفته ماهواره‌بر سیمرغ را روز سه‌شنبه آزمایش کرده، نهادهای اطلاعاتی آمریکا هم انجام این آزمایش را نسبتا موفقیت‌آمیز ارزیابی کرده‌اند، اگرچه این موشک به مدار نرسیده است.

سپاه پاسداران ایران اواخر اسفند سال گذشته اقدام به پرتاب دو موشک بالستیککرد که برد یکی از آن‌ها دو هزار کیلومتر و دیگری هزار و ۷۰۰ کیلومتر عنوان شده است.

این رخداد به اعتراض آمریکا و مناقشه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد تبدیل شد. آمریکا اعتقاد دارد که این موشک‌ها از قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای برخوردارند ایران با پرتاب آنها قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده است.

در عین حال ایران هم تاکید دارد که موشک‌های پرتاب‌شده از قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای برخوردار نیستند.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران با تکیه بر همین موضوع می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست، و «موشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند».

XS
SM
MD
LG