لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

اظهارات متناقض مقام‌های ایران درباره آزمایش موشکی با برد دو هزار کیلومتر


وزیر دفاع ایران می‌گوید که در اقدامات دفاعی از جمله آزمایش‌های موشکی توقف نمی‌کنیم.
وزیر دفاع ایران می‌گوید که در اقدامات دفاعی از جمله آزمایش‌های موشکی توقف نمی‌کنیم.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه ۲۰ اردیبهشت اخبار مربوط به آزمایش موشکی با برد دو هزار کیلومتر و خطای هشت متر را تکذیب کرد. این در حالی است که معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران صبح همین روز خبر از انجام چنین آزمایشی داده بود.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران منتشر کرده، حسین دهقان وزیر دفاع ایران در حاشیه مراسم «بزرگداشت شهدای مدافع حرم» گفته است که آزمایش موشکی با برد منتشره در رسانه‌ها نداشته‌ایم.

وی توضیح بیشتری در این زمینه نداده است ولی گفته که «هیچگاه در اقدامات دفاعی از جمله آزمایش‌های موشکی توقف نمی‌کنیم».

ساعاتی پیش از تکذیب وزیر دفاع ایران، علی عبدالهی معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح در «جشنواره علمی باقرالعلوم»، خبر داده بود که «موشکی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر با خطای ۸ متر را ما دو هفته پیش تست کردیم، خطای ۸ متر یعنی هیچ، یعنی صفر، یعنی بدون خطا».

وی افزوده بود: «این موشک بالستیک را می‌توانیم هدایت کنیم، از جو خارج شده و مجددا به جو بازگشته و بدون خطا به هدف اصابت کند».

جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های گذشته به دلیل انجام آزمایش موشکی مختلف هدف انتقادهای شدید ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی‌اش قرار گرفته بود و چندین شرکت ایرانی نیز از سوی واشینگتن تحریم شدند.

آمریکا می‌گوید که آزمایش‌های موشکی ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که از تهران خواسته است از این کار خودداری کند. ولی ایران این ادعا را رد کرده و گفته که آزمایش‌های موشکی‌اش با هدف دفاعی صورت می‌گیرد و نقض برجام یا قطعنامه‌های شورای امنیت نیست.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تایید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

تکذیب وزیر دفاع ایران در حال منتشر می‌شود که خبرگزاری روسی «اینترفکس» روز دوم اردیبهشت به نقل از یک «منبع آگاه» گزارش داده بود که «رادارهای کنترل‌کننده روسیه تشخیص داده‌اند که ایران در هفته جاری یک آزمایش موشکی انجام داده است».

سپاه پاسداران اسفند پارسال از پرتاب دو موشک بالستیک خبر داده بود که به گفته آن، برد یکی از آن‌ها دو هزار کیلومتر و دیگری هزار و ۷۰۰ کیلومتر است.

فرماندهان سپاه می‌گویند که دلیل طراحی موشک‌هایی با این برد، هدف قرار دادن اسرائیل است.

XS
SM
MD
LG