لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

سوریه آتش‌بس حلب را ۴۸ ساعت دیگر تمدید کرد


حلب
حلب

ارتش سوریه گفته ترک مخاصمه در منطقه حلب در شمال آن کشور را برای ۴۸ ساعت دیگر تمدید کرده و از ساعت یک بامداد ۲۱ اردیبهشت ماه نیز اجرا می‌شود.

حلب، زمانی مرکز اقتصادی سوریه، اکنون شهری شدیدا صدمه‌دیده از جنگ است که کنترل آن میان نیروهای دولتی و گروه‌های شورشی تقسیم شده‌است.

طی هفته‌های گذشته، با وجود آتش‌بس سراسری اعلام‌شده در سوریه، این منطقه صحنه نبردها، حملات هوایی ارتش و موشک‌پرانی‌های شورشیان بود. درگیری‌های حلب مذاکرات صلح سوریه در ژنو را در مرز فروپاشی قرار داده‌است.

در پی نقض آتش‌بس سوریه، طرف‌ها آغاز به اجرای آتش‌بس‌های مقطعی کردند که به آن به اصطلاح «رژیم سکوت» می‌گویند. لاذقیه و حومه دمشق، از جمله مناطقی بودند که آتش‌بس مقطعی در مورد آنها اجرا شد.

آتش‌بس مقطعی حلب نیز در میانه هفته گذشته برپا شد، هرچند درگیری‌ها همچنان ادامه داشته‌است. دست‌کم ۳۰۰ نفر طی روزها و هفته‌های گذشته در حلب کشته شده‌اند.

آتش‌بس سوریه گروه‌های جبهه‌النصره و «حکومت اسلامی» را در بر نمی‌گیرد که درگیری‌ها با آنها در حلب نیز ادامه دارد.

به تازگی ائتلافی از گروه‌های اسلام‌گرا، از جمله جبهه‌النصره، در حمله به خان‌طومان، کنترل این منطقه راهبردی در حلب را در دست گرفته‌است. در این حمله شماری از نیروهای ایرانی و گروه‌های سازماندهی‌شده از طرف ایران نیز کشته شدند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، پس از مذاکره با کشورهای حامی مخالفان حکومت بشار اسد در پاریس، گفته است ما (آمریکا) مسئولیت داریم تا مطمئن شویم مخالفان حکومت [اسد]، (توافق آتش‌بس را) رعایت خواهند کرد و ایران و روسیه نیز مسئولیت دارند تا اطمینان حاصل کنند که حکومت بشار اسد (آتش‌بس را رعایت) خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG