لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

ترامپ: برای شهردار لندن استثناء قائل می‌شوم


صادق خان
صادق خان

دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، می‌گوید ممنوعیتی که گفته باید شامل ورود مسلمانان شود، استثنائاتی هم دارد: مثلا صادق خان، شهردار جدید لندن.

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از میلیاردر جنجالی آمریکایی می‌گوید «همیشه استثناءهایی وجود دارد».

پیش از این صادق خان، شهردار تازه لندن، گفته بود اگر ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا شود، او نخواهد توانست، به خاطر عقاید و دین‌اش به آمریکا برود و با شهرداران آن کشور دیدار کرده و به تبادل آرا بپردازد.

صادق خان، از پدری پاکستانی در بریتانیا زاده شده و مسلمان است. او نخستین شهردار ِ مسلمانِ پایتخت بریتانیا، و از چهره‌های مشهور حزب کارگر است. [بیشتر بخوانید]

روزنامه نیویورک‌تایمز از ترامپ پرسیده‌است در مورد آقای خان چه فکر می‌کند.

نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه آمریکا نیز گفته است او از انتخاب صادق خان خوشحال شده‌است؛ «اگر او موفق باشد… فوق‌العاده خواهد شد».

در پی تیراندازی و کشته شدن ۱۴ شهروند در سن‌برناردینوی آمریکا، حادثه‌ای که یک زوج مسلمان و تحت تاثیر عقاید افراطی در آن دست داشتند، دونالد ترامپ در آذر ماه سال پیش بیانیه‌ای صادر کرد و خواستار ایجاد ممنوعیت موقتی و کامل برای ورود مسلمانان شد.

این بیانیه با واکنش‌های فوری و گسترده‌ای روبه‌رو شد. گروهی از چهره‌های بانفوذ جمهوری‌خواه، نیز به جمع منتقدان پیوستند، از جمله جان مک کین، سناتور ایالت آریزونا، که این طرح را «احمقانه» توصیف کرد.

رویترز نقل‌قولی از صادق خان به روزنامه «آبزرور» را آورده که در آن شهردار منتخب لندن، در مورد تاکتیک‌های حزب محافظه‌کار بریتانیا، گفته بود «آنها از ترس و اشاره و کنایه برای ایجاد تفرقه بین گروه‌های قومی و دینی علیه هم‌دیگر استفاده می‌کنند. چیزی که انگار درست از روش‌های دونالد ترامپ استخراج شده‌است».

او در گفت‌وگویی با نشریه نیز «تایم» گفته بود خیلی علاقه‌مند است تا با شهرداران شیکاگو و نیویورک برای استفاده از تجربیات آن‌ها دیدار کند ولی باید این کار را قبل از ژانویه انجام دهد، چون ممکن است ترامپ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را ببرد.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در هشت نوامبر برگزار می‌شود. رقبای ترامپ از ادامه رقابت‌های درون‌حزبی کناره گرفته‌اند. البته هنوز نشست ملی حزب تشکیل نشده و نام نامزد نهایی حزب نیز مشخص نشده‌است.

XS
SM
MD
LG