لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

صالحی: برای فروش آب سنگین به آمریکا با احتیاط عمل می‌کنیم


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که پس از حکم دیوان عالی آمریکا برای توقیف دو میلیارد دلار از اموال ایران در این کشور، جمهوری اسلامی در انتقال آب سنگین به این کشور با «احتیاط» عمل می‌کند.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت، خبرگزاری فارس، آقای صالحی در این گفت‌وگو خبر داد: «قرار بود آب سنگین به آمریکا منتقل شود اما بعد از قضیه دو میلیارد دلار دارایی‌‌های ایران در آمریکا، یک مقدار احتیاط کردیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران توضیح داد: «تا زمانی که این قضیه حل نشود، در زمینه نحوه پرداخت و امور دیگر فعلا در حال مذاکره هستیم تا با اطمینان خاطر این کار را انجام دهیم.»

اشاره آقای صالحی به حکمی است که دیوان عالی آمریکا صادر کرد و بر اساس آن قرار شد تا دو میلیارد دلار از اموال ایران در این کشور، به خانواده و بازماندگان قربانیان انفجار مقر تفنگداران دریایی آمریکا و سربازان فرانسه در بیروت در سال ۱۹۸۳ پرداخت شود.

فروش آب سنگین به آمریکا در راستای اجرای توافق اتمی یا برجام صورت می‌گیرد که تابستان گذشته حاصل و اجرای آن از ماه ژانویه گذشته آغاز شد.

سخنگوی کاخ سفید پیشتر گفته بود که آب سنگین خریداری شده از ایران ۳۲ تن خواهد بود.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال مبلغ این قرارداد را هشت میلیون و ۶۰۰ هزار دلار عنوان کرده است.

بر اساس توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی، جمهوری اسلامی نمی‌تواند در مرحله اول اجرای این توافق، بیش از ۱۳۰ تن ذخیره آب سنگین داشته باشد.

این میزان در نهایت به حداکثر ۹۰ تن خواهد رسید.

XS
SM
MD
LG