لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

ایران در رقابت با عربستان و عراق قیمت نفت خود را «کاهش» داد


ایران در رقابت با عربستان سعودی و عراق، قیمت رسمی فروش نفت سنگین خود برای تحویل به آسیا در ماه ژوئن را به پایین‌ترین حد از سال ۲۰۰۸-۲۰۰۷ کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از ماه ژانویه که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شد تابه حال این سومین بار است که ایران قیمت‌ها را تغییر داده است تا با رقابتی کردن بازار، نفت بیشتری را در آسیا بفروشد.

در مقابل، عربستان سعودی که بزرگ‌ترین تولید کنندهٔ اوپک است بر خلاف پیش‌بینی‌ها، قیمت رسمی فروش انواع نفت خود را به بالا‌ترین رقم درچند ماه اخیر رسانده است. مدیر اجرایی شرکت نفت دولتی عربستان، آرامکو، گفته است تقاضا برای نفت عربستان در حال افزایش است.

یک منبع آگاه اعلام کرد ایران قیمت رسمی فروش نفت سنگین خود را در روز سه‌شنبه یک دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه زیر قیمت متوسط نفت عمان/دوبی تعیین کرد، که یک دلار بیشتر از قیمت ماه گذشته بوده است.

آمارهای تجاری نشان می‌دهند قیمت نفت سنگین ایران هنوز ۳۰ سنت در هر بشکه کمتر از نفت «عرب مدیوم» عربستان است که بیشترین تفاوت قیمت بین این دو نوع نفت از سال ۲۰۰۷ تاکنون به شمار می‌رود.

در مقایسه با نفت سبک بصره عراق، نفت سنگین ایران ۲۰ سنت در هر بشکه ارزان‌تر است، که بیشترین تفاوت از سال ۲۰۱۲ تاکنون است، سالی که تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران آغاز شد.

ایران به طور معمول در آغاز هر فصل پس از مذاکره با مشتریان قیمت نفت خود را در بازار آسیا تعیین می‌کند. اما امسال برخی از فرمول‌های قیمت‌گذاری نفت خود را در ماه‌های مارس، آوریل و ژوئن تغییر داده است.

رویترز می‌افزاید این تغییرات به ایران کمک کرده که صادراتش در ماه مارس به آسیا را ۵۰ درصد نسبت به سال پیش افزایش دهد اگرچه تحریم‌ها مشکلاتی در پرداخت پول و حمل نفت برای خریداران ایجاد کرد.

طبق آمار‌ها، قیمت رسمی فروش نفت فروزان ایران برای تحویل در ماه ژوئن نیز به پایین‌ترین رقم نسبت به نفت عرب مدیوم، از سه ماهه پایانی سال ۲۰۰۸ تاکنون رسیده است.

قیمت نفت سبک ایران برای ماه ژوئن ۲۵ سنت بالا‌تر از نفت عرب لایت، یعنی ۵۰ سنت بالا‌تر از متوسط عمان/دوبی باقی مانده است.

در همین زمینه رکن الدین جوادی معاون وزیر نفت ایران روز ۱۶ اردیبهشت درباره ادعاهای ارائه تخفیف‌های زیاد از سوی ایران در دوره پساتحریم گفت که «ما برای فروش محموله‌های نفتی خود بیش از اندازه تخفیف نمی‌دهیم و میزان تخفیف متناسب با شرایط است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی در ادامه گفت که «رقیبان منطقه ما تلاش‌های زیادی کرده‌اند تا با ارائه تخفیف سهم بازار را در اختیار بگیرند».

XS
SM
MD
LG