لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

رفسنجانی: دستاوردهای برجام اعلام شود، منتقدان شرمنده می‌شوند


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز پنج‌شنبه در قزوین گفت: «دستاوردهای برجام تمام مشکلات کشور را حل کرده است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین سخن می‌گفت، تأکید کرد: «اگر دولت، لیست مشکلات حل‌شده به‌واسطه برجام را اعلام کند، این افرادی که می‌گویند برجام دستاوردی نداشته به‌طور یقین شرمنده مردم خواهند شد».

به گفته اکبرهاشمی رفسنجانی، «برخی چشمان خود را بسته‌اند و مدام می‌گویند برجام هیچ دستاوردی را نداشته است این در حالی است که به خیال این افراد توقف برجام هنر است در صورتی‌که برای بندبند مصوبات آن زحمت‌کشیده شده است اما نمی‌دانند که برجام به مصلحت کشور است».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه سخنان خود شماری از دستاوردهای برجام را این‌گونه برشمرد: «با وضعی که برجام به وجود آورده است، راه‌هایی که بسته‌شده بود بازشده و امروز در همه دانشگاه‌های دنیا به روی جوانان باز است همچنین دانشجویان می‌توانند در رشته‌های خاص در خارج از کشور ادامه تحصیل دهند».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد گفت: «در دولت قبل بیشتر صنایع تولیدی کشور که تعطیل یا نیمه تعطیل بود، دستاوردهای برجام اکنون باعث شده چرخ اقتصاد کشور به حرکت درآید».

به گفته اکبر هاشمی رفسنجانی، «در دولت قبل نفت توسط امثال بابک زنجانی‌ها باواسطه به سایر کشورها فروخته می‌شد اما در حال حاضر به دوران قبل از تحریم برگشته‌ایم».

هاشمی رفسنجانی افزود: «پیش از برجام کشتی‌های ایرانی به‌راحتی توسط کشورهای دیگر پذیرفته نمی‌شدند اما امروز از آن‌ها استقبال می‌شود.»

انتقاد از برجام یا اصرار بر بی‌اثر بودن آن از سوی اصولگرایان و در مقابل، دفاع مسئولان دولتی و هواداران دولت از دوران پسابرجام و دستاوردهای آن در ماه‌های گذشته به محل نزاع، تقابل و چالش گروه‌های سیاسی بدل شده است.

یک روز پس از انتشار سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی در قزوین، خبرگزاری فارس با انتشار گفت‌وگوهای متعددی با چهره‌ها و تحلیلگران سیاسی اصولگرا، نسبت به این سخنان واکش نشان داد.

مهدی هاشمی، نماینده اصولگرای مجلس که در دوران محمود احمدی‌نژاد، مدتی سرپرستی وزارت کشور را بر عهده داشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: «احساس عمومی در کشور این است که ما در برجام مغبون شده‌ایم، اما اگر دولت منکر مغبون شدن ما در برجام است، اعلام کند که دستاوردهای آنچه بوده است».

این نماینده مجلس درعین‌حال تأکید کرد که «اینکه بگوییم برجام هیچ دستاوردی نداشته یا اینکه مطرح کنیم ما به همه خواسته‌هایمان در برجام دست‌یافته‌ایم،‌ هر دو شاید منصفانه نباشد».

لطف‌الله فروزنده، سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و معاون محمود احمدی‌نژاد، از دیگر چهره‌های اصولگرایی بود که خبرگزاری فارس برای پاسخ به سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی در قزوین به سراغ او رفت.

معاون محمود احمدی‌نژاد با طرح این پرسش که «اگر دستاوردهای برجام در تولید و معیشت خلاصه نمی‌شود، پس در چه چیزی اثر گذاشته است؟»، گفت: «ملاک جیب مردم است نه روی کاغذ».

به گفته این فعال سیاسی منتقد دولت، «انتشار دستاوردهای برجام با استقبال جناح‌ها، مواجه می‌شود».

فؤاد ایزدی، کارشناس روابط بین‌الملل هم که در ماه‌های اخیر پای ثابت برنامه‌های صداوسیمای ایران در انتقاد از برجام بوده، روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تأکید کرد: «آمریکایی‌ها خودشان می‌گویند در برجام چیزی به ایران ندادیم».

به گفته این تحلیلگر سیاسی، در بحث توافق هسته‌ای و امضای برجام، «در عمل طرف مقابل تعهدات گسترده‌ای گرفت و ما بر روی کاغذ امتیازهای محدودی گرفتیم و در حقیقت قیدهایی بر روی کاغذ دریافت کردیم که در عمل همان‌ها را نیز نگرفتیم».

انتشار این سخنان در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران کمتر دو هفته پیش در سفر استانی خود به سمنان با دفاع از سیاست خارجه خود گفته بود: «به آنان که می‌گویند برجام برای ما چکار کرده است؟ باید گفت برجام افتخاری سیاسی و حقوقی برای تاریخ ایران ثبت کرده‌است و ۶ قطعنامه شورای امنیت و ۱۲ قطعنامه شورای حکام علیه ایران را به یک‌باره لغو کرده‌است».

او با تأکید بر این‌که «بازسازی و نوسازی بعد از ویرانی زمان می‌برد»، اضافه کرده بود: «فقط ۳ ماه از اجرای برجام گذشته اما برخی فکر می‌کنند ۳۰ سال گذشته است».

XS
SM
MD
LG