لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

حزب‌الله «نیروهای تکفیری» را عامل مرگ بدرالدین معرفی کرد


عکس قدیمی از مصطفی بدرالدین
عکس قدیمی از مصطفی بدرالدین

سازمان حزب‌الله لبنان روز شنبه، ۲۵ اردیبهشت، رسما اعلام کرد که حمله با خمپاره از سوی «مجموعه‌ای از نیروهای تکفیری» عامل ترور و مرگ مصطفی بدرالدین، فرمانده شاخه نظامی این سازمان، در سوریه بوده است.

مصطفی امین بدرالدین که بعد از حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، فرد شماره دوم این سازمان محسوب می‌شد، بامداد جمعه، ۲۴ اردیبهشت، در یک مقر نظامی در حومه فرودگاه دمشق، در یکی از امن‌ترین مناطق برای حکومت سوریه، کشته شد.

بیانیه حزب‌الله در روز شنبه از سوی المنار، شبکه تلویزیونی حزب‌الله، منتشر شد.

این سازمان در بیانیه خود همچنین وعده داد که جنایت «مجموعه نیروهای تکفیری» تنها عزم و اراده حزب‌الله را «برای ادامه نبرد علیه این گروه‌های جنایتکار تا شکست آنها» راسخ‌تر کند.

به این ترتیب بیانیه حزب‌الله گمانه‌های رسانه‌ها در مورد احتمال کشتن بدرالدین به دست اسرائیل را باطل می‌کند.

اما حزب‌الله در بیانیه خود افزود: «در هر حال جنگ ما یک جنگ واحد علیه طرح آمریکایی- صهیونیستی است که تروریست‌های تکفیری به مثابه نوک پیکان این طرح و خط مقدم آن، در تجاوز علیه امت و مقاومت هستند.»

پیشتر شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله، جمعه شب گفته بود: «شواهد قطعی برای تعیین عوامل حمله وجود دارد و به‌زودی عامل شهادت مجاهد بزرگ معرفی خواهد شد.»

در همین حال برخی از رسانه‌های عربی روز جمعه مدعی بودند که هفت تن دیگر از بلندپایگان حزب‌الله و «یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران ایران» نیز در حمله تکفیری‌ها به این ساختمان کشته شده‌اند، اما حزب‌الله شامگاه جمعه این گزارش‌ها را رد کرد.

حزب‌الله در سال‌های اخیر شماری از فرماندهان ارشد خود را در عملیات سوریه از دست داده است.

از جمله پس از مرگ سمیر قنطار در جریان ترور چهار ماه پیش، حزب‌الله انگشت اتهام را به سوی اسرائیل گرفت.

چهارده ماه پیش نیز حزب‌الله کشته شدن جهاد مغنیه فرزند ارشد عماد مغنیه را در کنار سرهنگ سپاه پاسداران ایران محمدعلی الله‌دادی و شمار دیگری از نیروهای حزب‌الله در منطقه قنیطره در سوریه کار اسرائیل دانست.

در همین زمینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به تازگی تایید کرد که اسرائیل در سال‌های گذشته عامل حملاتی در سوریه، لبنان و «دیگر نقاطدور و نزدیک» برای مقابله با حزب‌الله بوده است.

زئب الکین وزیر اسرائیلی جمعه در مصاحبه با رادیوی این کشور در برابر پرسش در مورد دخالت احتمالی اسرائیل در کشتن مصطفی بدرالدین سکوت کرد، ولی دو ژنرال ذخیره اسرائیلی در مصاحبه ها گفتند که نبود بدرالدین به هر حال «به سود اسرائیل است».

در همین حال آمریکا روز جمعه تاکید کرد که این کشور هیچ اقدامی در زمان ترور بدرالدین در منطقه یاد نشده در سوریه نداشته است.

بدرالدین، ۵۵ ساله، در فهرست عوامل مورد تعقیب از سوی آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای دیگر قرار داشت.

بدرالدین متهم بود که در اواخر دهه هشتاد میلادی برای اجرای برنامه حزب‌الله در منفجر کردن مقر نیروهای آمریکایی در کویت و کشتن امیر آن کشور به کویت اعزام شده بود؛ کویت او را زندانی کرد، اما در پی حمله صدام حسین به کویت، بدرالدین در پی هرج و مرجی که رخ داد، از زندان گریخت و به لبنان بازگشت.

دادگاه لاهه نیز از لبنان خواسته بود که بدرالدین را به خاطر اتهام قتل رفیق الحریری نخست وزیر وقت لبنان همراه با سه عضو دیگر حزب‌الله برای محاکمه تحویل دهد.

رفیق الحریری یازده سال پیش در انفجاری سهمگین در قلب بیروت کشته شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، روز جمعه در نامه‌های جداگانه‌ای مرگ بدرالدین را به حسن نصرالله تسلیت گفتند.

XS
SM
MD
LG