لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

محمدرضا خاتمی: غالب اصلاح‌طلبان از ریاست عارف حمایت می‌کنند


دبیرکل سابق حزب جبهه مشارکت، «پیام» نتایج انتخابات مجلس را «درخواست برای تغییر» دانست و اعلام کرد که «غالب جریان اصلاح‌طلب» به‌ویژه شخصیت‌هایی که «تابلوی» این جریان سیاسی محسوب می‌شوند، از جمله محمد خاتمی، از ریاست محمدرضا عارف بر مجلس دهم حمایت می‌کنند.

محمدرضا خاتمی، روز شنبه ۲۵ اردیبهشت، در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که «مردم در انتخابات پیام تغییر دادند» و باید « پژواک این پیام در داخل مجلس هم شنیده شود».

نایب رئیس مجلس ششم تأکید کرد که باید «با دیدی سیاسی» به انتخاب رئیس مجلس نگاه کرد و طبیعی است که اصلاح‌طلبان با پیروزی «نسبی» در انتخابات هفتم اسفند ماه سال گذشته «ریاست مجلس را هم حق خود بدانند».

وی با اشاره به وعده‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، گفت که باید رئیس مجلس آینده به این برنامه‌ها اعتقاد داشته باشد.

برادر محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، همچنین خبر داد که آقای خاتمی گفته است در انتخاب رئیس مجلس دخالت نخواهد کرد اما «نظر شخصی او روی آقای عارف است».

علی لاریجانی ریاست دوره نهم مجلس را بر عهده دارد، اما با انتخاب محمدرضا عارف، به عنوان نماینده دوره جدید مجلس، برخی اصلاح‌طلبان از معاون اول دولت محمد خاتمی به عنوان نامزد ریاست مجلس نام می‌برند.

با این حال برخی از شخصیت‌های سیاسی خواستار آن شده‌اند که رقابت محمدرضا عارف و علی لاریجانی بر سر ریاست مجلس، باعث تضعیف موقعیت حامیان دولت حسن روحانی در مجلس آینده نشود.

از جمله غلامرضا تاج‌گردون نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم و منتخب مجلس دهم، از علی لاریجانی و محمدرضا عارف خواسته است که «در تله افراط نیفتند».

احمد خرم، چهره اصلاح‌طلب و از اعضای کابینه محمد خاتمی نیز روز شنبه در سرمقاله روزنامه اعتماد نوشت که «انتخاب بین عارف و لاریجانی نباید تبدیل به خط و مسیری شود که یک دو قطبی جدید با وزن‌کشی‌های متفاوت در بهارستان ایجاد کند».

در این زمینه محمدرضا خاتمی نیز گفت که «تلاش ما این است که موضوع انتخاب رئیس مجلس به یک جدایی بین حامیان دولت منجر نشود، اما آقایان عارف و لاریجانی دو پادشاهند که در یک اقلیم نمی‌گنجند و هفت درویش نیستند که بر گلیمی بخسبند».

وی در عین حال اضافه کرد: «گمان نمی کنم شخصیت آقایان لاریجانی یا عارف این طور باشد که اگر هر کدام رئیس مجلس نشدند زیر همه چیز بزنند».

محمود صادقی، منتخب تهران در مجلس دهم و از نزدیکان محمدرضا عارف، روز ۱۸ اردیبهشت، علی لاریجانی را متهم کرده بود که با دادن «امکانات و امتیازات» به منتخبان مجلس دهم «به دنبال جذب آنان است».

آقای صادقی روز شنبه نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا، «تردد مکرر مسئولان دفتر» علی لاریجانی و کارمندان مجلس در همایش منتخبان مجلس دهم را «سؤال‌برانگیز» خواند و آنان را متهم کرد که با پیشنهاداتی چون «تسهیلات مسکن و بیمه» به دنبال «تطمیع» منتخبان مجلس بوده‌اند.

روز شنبه ۱۸ اردیبهشت، همایشی به دعوت علی لاریجانی برای منتخبان مجلس دهم برگزار شد. در عصر همان روز نشست «فراکسیون امید» و نشست فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز برگزار شد.

از «فراکسیون امید» به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس نام برده می‌شود اما درباره تعداد نمایندگان عضو این فراکسیون عددهای متفاوتی از ۱۲۰ تا حدود ۱۶۰ نفر مطرح شده است.

«ائتلاف امید» ائتلافی متشکل از گروه‌های اصلاح‌طلب و احزاب حامی دولت حسن روحانی نظیر حزب اعتدال و توسعه بود که چهره‌هایی چون محمد خاتمی رئیس‌‌جمهور اسبق ایران نیز از آن حمایت کردند.

در برخی از حوزه‌های انتخابیه مجلس دهم از جمله تهران، اصلاح‌طلبان در قالب همین ائتلاف از تعدادی از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی حمایت کردند.

XS
SM
MD
LG