لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

مخالفان ونزوئلایی: مادورو سقوط خواهد کرد


مخالفان چند روز است که تظاهرات را از سر گرفته‌اند. در جریان تظاهرات ۱۱ مه بین نیروهای پلیس و معترضان درگیری رخ داده است
مخالفان چند روز است که تظاهرات را از سر گرفته‌اند. در جریان تظاهرات ۱۱ مه بین نیروهای پلیس و معترضان درگیری رخ داده است

رهبر ائتلاف مخالفان نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، با انتقاد شدید از اعلام «وضعیت اضطراری» در آن کشور می‌گوید «رئیس‌جمهوری مستاصل شده» و در حال «از دست دادن هواداران هم‌حزبی خودش است».

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری چپ‌گرا، روز جمعه ۲۴ اردیبهشت‌ماه، گفت به دلیل «توطئه‌هایی در ونزوئلا و از سوی آمریکا» علیه خودش، ۶۰ روز وضعیت اضطراری برقرار می‌شود. او جزئیات دیگری در مورد این «توطئه‌ها» بیان نکرده‌است.

اما اعلام این وضعیت با اعتراض شدید مخالفان روبه‌رو شده‌است.

مخالفان مادورو در جریان راهپیمایی ۲۵ اردیبهشت ماه گفته‌اند این اقدامات نشان‌دهنده نگرانی رئیس‌جمهوری از تلاش‌ها برای برگزاری همه‌پرسی با هدف خاتمه دادن زودهنگام به دوره ریاستش است.

خبرگزاری رویترز از خزوس توره‌آلبا، دبیرکل ائتلاف «اتحاد دمکراتیک» نقل کرده‌است که «رئیس‌جمهور مستاصل شده و خودش را به حاشیه حقوق و قانون اساسی کشانده است».

به گفته آقای توره‌آلبا «اگر اعلام وضعیت اضطراری بدون مشورت با شورای ملی (پارلمان ونزوئلا) انجام شود، در واقع کشور به سمت کودتای سیاسی پیش می‌رود».

رهبر ائتلاف مخالفان ونزوئلا می‌گوید مادور حتی در حزب خود نیز در حال از دست دادن طرفدارانش است.

توره‌آلبا در تظاهراتی در کاراکاس سخن می‌گفت که مخالفان مادورو در آن شعار می‌دادند «او سقوط خواهد کرد».

مخالفان در آذر ماه سال گذشته توانستند اکثریت را در «شورای ملی» ونزوئلا به دست آورند. در حال حاضر این ائتلاف صاحب ۱۰۹ کرسی از مجموع ۱۶۷ کرسی‌ست. ائتلافی از تمام مخالفان مادورو و رئیس‌جمهوری درگذشته ونزوئلا، هوگو چاوز، به نام «اتحاد دمکراتیک» شناخته می‌شد که گروهی «میانه‌رو» به شمار می‌رود. آنها کم‌تر از یک ماه پیش خواستار برگزاری همه‌پرسی برای خلع قدرت از رئیس‌جمهوری، پیش از پایان دوره قانونی او شده‌اند.

وقایع اخیر در حالی رخ داده‌اند که ونزوئلا با کمبود شدید انرژی روبه‌رو است به طوری‌که دولت دستور داده ساعات کاری کارمندان به طو قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند، تعطیلی مدارس بیشتر شده و حتی ساعت رسمی نیز جلو کشیده شده‌است.

به گزارش آسوشیتدپرس مادورو روز شنبه کارخانه‌هایی که «کم‌کاری می‌کنند» را به تعطیلی و رئیس آنها را به زندان تهدید کرد. ماه پیش امپرساس پولار، بزرگ‌ترین توزیع‌کننده مواد غذایی و آشامیدنی آن کشور، به دلیل تورم شدید، فعالیت‌های خود را به طور محسوسی کاهش داد. رئیس‌جمهوری ونزوئلا، پولار و برخی دیگر کارخانه‌ها را متهم کرده است که عمدا در حال ایجاد کمبود مواد و مایحتاج زندگی هستند.

صف مردم در برابر یک سوپرمارکت

رویترز می‌گوید نظرسنجی‌ها حاکی‌ست که نزدیک به ۷۰ درصد از شهروندان ونزوئلا خواستار کناره‌گیری مادورو از قدرت در سال جاری میلادی هستند. او در پی درگذشت هوگو چاوز، در انتخابات فروردین ۱۳۹۲ به قدرت رسید. قدرت اجرایی در ونزوئلا برای دوره‌ای ۶ سال به رئیس‌جمهوری واگذار می‌شود.

XS
SM
MD
LG