لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

هشدار دولت در مورد «آثار سوء» لغو کنسرت‌های مجوزدار


سخنگوی دولت با اشاره به ابراز «نارضایتی» و «ناراحتی» رئیس جمهوری ایران از لغو چند کنسرت موسیقی در هفته‌های اخیر هشدار داد که این اقدامات «آثار اجتماعی و فرهنگی سوئی دارد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز سه‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت، گفت: «رئیس جمهوری در برخی سخنرانی‌ها با صراحت از این که برخی از این مجوزهای قانونی لغو می‌شود، ناراحتی خود را بیان کردند.»

وی با اشاره به لغو کنسرت شهرام ناظری در شهر نیشابور افزود: «اصالت و متانت برنامه‌های استاد ناظری برای همه روشن است و قطعاً مواضع رئیس جمهور در این موارد قابل تسری به همه کنسرت‌هایی است که مجوز دارند.»

آقای نوبخت هشدار داد که لغو کنسرت‌های دارای مجوز در کشور «آثار اجتماعی و فرهنگی سوئی دارد».

شهرام ناظری از خوانندگان مشهور موسیقی سنتی ایران روز دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت، خبر داد که از مدت‌ها قبل برای برگزاری کنسرتش در شهر نیشابور در روز شنبه اول خرداد «تمامی مجوزها» را گرفته، اما این برنامه لغو شده است.

سال ۹۳ نیز کنسرت شهرام ناظری در شهر نیشابور لغو شده بود.

آقای ناظری در مصاحبه با شماره روز سه‌شنبه روزنامه قانون ضمن ابراز تاسف از لغو کنسرتش افزود: «با تغییر و تحولاتی که اخیرا در سطح مسئولان این شهر رخ داده نه تنها شرایط را برای برگزاری رویدادهای فرهنگی در این شهر نسبت به سابق بهتر نکرده، بلکه حالا شرایط از گذشته هم سخت‌تر شده است.»

روز سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت، نیز کنسرت کیهان کلهر در نیشابور با دستور دادستان این شهر لغو شده بود.

محسن سمیعی، سرپرست دفتر موسیقی اداره کل ارشاد خراسان رضوی، نیز در روز ۲۴ فروردین‌ماه خبر داده بود که کنسرت موسیقی سنتی علی زند وکیلی در شاندیز مشهد به دلیل «برخی حساسیت‌ها و مخالفت‌ها» لغو شده است.

در سال‌های گذشته احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، با برگزاری کنسرت در این شهر مخالفت کرده و تعدادی از کنسرت‌ها در این شهر و دیگر شهرهای استان خراسان رضوی لغو شده است.

آقای علم‌الهدی هشتم اسفند سال ۹۳ برگزاری کنسرت موسیقی را «مطرب‌بازی و ولنگاری» دانسته و گفته بود که چون تمام شهر مشهد حرم امام هشتم شیعیان است، برگزاری کنسرت در این شهر «مطرب‌بازی» در حرم او به حساب می‌آید.

علی جنتی، وزیر ارشاد، روز جمعه، ۲۴ اردیبهشت، در واکنش به لغو کنسرت کیهان کلهر گفته بود که اجرای کنسرت در خراسان رضوی «با رعایت و مراقبت‌هایی صورت می‌گیرد».

سال گذشته حسن روحانی تلویحاً خواستار دخالت نکردن دیگر نهادها در امر برگزاری کنسرت‌های موسیقی شد، اما صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، در جواب او گفت که «آیا شما قبول می‌کنید اجازه دهند یک کنسرتی زمینه رقص مشترک جوانان شود؟ بحث دستگاه قضایی در برخی شهرها نیز از همین نوع بوده‌است».

حقوق «چند ده میلیون تومانی» مدیران بیمه مرکزی به دلیل «مطالبه معوق بود»

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتشار فیش حقوقی «چند ده میلیون تومانی» مدیران بیمه مرکزی گفت: «وزیر اقتصاد در این زمینه گزارش دادند که این تغییر به خاطر یک مطالبه معوق بوده و فیش قبلی حقوقی این کارمندان و حقوق‌شان متعارف با بقیه کارمندان است».

در هفته‌های گذشته فیش حقوقی سه مدیر ارشد بیمه مرکزی ایران در رسانه‌ها منتشر شد که بر اساس اطلاعات آنها، یکی از مدیران بیمه مرکزی در اسفند پارسال ۸۷ میلیون تومان حقوق و مزایا دریافت کرده بود و مجموع حقوق و مزایای دریافتی این سه مدیر ارشد ۱۸۰ میلیون تومان بود.

به دنبال انتشار این اسناد، بیمه مرکزی ایران در توضیحی اعلام کرد که «بخش عمدهٔ خالص دریافتی» این مدیران که در فیش حقوقی اسفند ۹۴ منتشر شده «شامل معوقاتی است که از سال ۸۷ تاکنون پرداخت نشده بود» و با «رای» دیوان عدالت اداری پرداخت شده است.

«کمیته ویژه‌ای» که با دستور وزیر اقتصاد مامور بررسی این فیش‌های حقوقی شد نیز گزارشی شبیه به گزارش بیمه مرکزی ایران منتشر کرد.

با این حال محمد ابراهیم امین، رئیس کل بیمه مرکزی ایران، روز چهارشنبه، ۲۲ اردیبهشت، ضمن «سامان‌دهی» شده خواندن انتشار این فیش‌ها از مقام خود استعفا کرد.

پس از این اقدام، هیئت دولت در جلسه روز یک‌شنبه خود عبدالناصر همتی، مدیرعامل سابق بانک ملی ایران و رئیس شورای هماهنگی بانک‌، را به عنوان رئیس جدید بیمه مرکزی ایران منصوب کرد.

XS
SM
MD
LG