لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

محمد خاتمی: مجلس همسو می تواند در رفع حصر به روحانی کمک کند


محمد خاتمی و حسن روحانی (عکس از آرشیو)
محمد خاتمی و حسن روحانی (عکس از آرشیو)

محمد خاتمی، رییس جمهوری اسبق ایران، روز سه شنبه گفته است، مساله حصر خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد در حیطه «اختیارات» دولت حسن روحانی نیست، اما مجلس «همسو» با رییس جمهوری می‌تواند وی را در حل این مسایل یاری کند.

به گزارش وب سایت رسمی محمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات در دیدار با تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور و در پاسخ به پرسشی در خصوص تلاش دولت یازدهم برای رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد گفته است: «مساله حصر در حیطه اختیارات آقای روحانی نیست. اگر نهادهای دیگر همسو باشند، با تفاهم با رهبری و نظر ایشان می‌توان مساله را حل کرد.»

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، از بهمن‌ سال ۱۳۸۹ بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند.

رییس دولت اصلاحات اضافه کرده است: «اما برخی جریان‌ها و دستگاه‌های دیگر طور دیگری فکر و عمل می‌کنند و حتی درخواست مرگ می‌کردند هم برای افراد محصور و هم افرادی که در حصر نیستند.»

محمد خاتمی تاکید کرده است: «مجلسی که همسو با رئیس‌جمهور است می‌تواند ایشان را یاری کند که این مسائل به صورت خوبی حل شود.»

وی در ادامه همچنین گفته است: «کشور مشکلات زیادی دارد و دولت به تنهایی قادر به حل آن‌ها نیست. بحمدالله عزم برای حل مشکلات وجود دارد. کارهای خوبی هم شده است و ان شاء الله در فضای همدلی و همراهی بهتر و بیشتر می‌توان به آینده امید داشت. »

در حالی محمد خاتمی بر نقش مجلس «همسو» با حسن روحانی برای تفاهم با رهبر ایران در راستای حصر خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد تاکید کرده است که پیش از این مقام‌های دولت یازدهم نیز اذعان کرده بودند که مساله حصر در اختیار رییس جمهوری نیست.

این در حالی است که مهدی کروبی در فروردین ماه سال جاری در نامه‌ای به رئیس جمهوری ایران با تاکید بر اینکه رفع حصر را «در اختیار» او نمی‌داند، خواست که حسن روحانی «از حاکمیت مستبد» بخواهد که او را در «دادگاه علنی» محاکمه کند تا مشخص شود که «نانجیب» کیست.

مقصود مهدی کروبی در این نامه از عبارت «نانجیب» اشاره به یک سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی است که اخیرا معترضان به نتیجه انتخابات سال ۸۸ و مشخصا رهبران جنبش سبز را «نانجیب» خواند.

رفع حصر رهبران جنبش سبز یعنی مهدی کروبی و میرحسین موسوی که به اتفاق همسرش زهرا رهنورد در منزلش محبوس است از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی بود که پس از دو سال و نیم از زمان انتخاب او هنوز برآورده نشده است.

XS
SM
MD
LG