لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

آزمایش «موفقیت آمیز» سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل در دريا


اسرائیل می گوید، سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین را با موفقیت در دريا آزمایش کرده است.
اسرائیل می گوید، سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین را با موفقیت در دريا آزمایش کرده است.

اسرائیل برای اولین بار سامانه دفاع موشکی موسوم به گنبد آهنین را بر عرشه کشتی‌های این کشور با موفقیت آزمایش کرد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرهنگ آریل شیر، فرمانده سامانه‌های عملیاتی نیروی دریایی اسرائیل گفت، در جریان رزمایشی که اخیرا انجام شده این سامانه دفاعی توانست تعداد زیادی موشک را ردیابی و سرنگون کند. به گفته او موشک‌ها از ساحل شلیک شده بودند و همه آنها توسط رادارهای این سامانه دفاعی رصد شده و مورد هدف قرار گرفتند.

به گفته این مقام نظامی اسرائیل، مهندسان ارتش توانسته اند با ساخت نرم افزارهای جدیدی امکان استفاده از این سامانه دفاعی در دریا را فراهم کرده اند. او افزود:«حفاظت از امکانات استراتژیک اسرائیل در دریا» مثل پایانه‌های گازی این کشور جز ماموریت‌های این سامانه دفاع موشکی است. به گفته او این سامانه ضمن حرکت سریع روی عرشه کشتی‌ها نیز می تواند تهديدها را شناسایی و ردیابی کند.

سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین از قلمرو اسرائیل در برابر موشک‌های با برد کوتاه حفاظت می کند و در جریان جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ توانست راکت هایی را که حماس و سایر گروههای پیکارجوی فلسطینی شلیک می کردند ردیابی و منهدم کند.

خبرگزاری فرانسه نیز از قول مقامات نظامی اسرائیل گزارش می دهد این رزمایش که بیش از دو هفته پیش انجام شد «نشان داد نیروی دریایی اسرائیل قادر است از تاسیسات استراتژیک این کشور در دریا نیز در برابر موشک‌های با برد کوتاه حفاظت کند.»

اسرائیل در سالهای اخیر مشغول طراحی و توسعه سامانه دفاع موشکی مناسب برای نصب روی عرشه کشتی‌های نظامی بوده است.

روز چهارشنبه ویدئویی که توسط ارتش اسرائیل منتشر شد قابلیت بکارگیری این سامانه دفاعی در دریا را نشان داد. در این ویدئو می توان دید موشکی که از عرشه یکی از کشتی‌ها شلیک می شود توسط این سامانه دفاعی ردیابی و سپس منهدم می شود.

اسرائیل در حریم دریایی خود تاسیسات استراتژیک مهمی دارد که یکی از آنها پایانه‌های گازی است که حدود ۱۶ مایل دریایی با سواحل غزه فاصله دارند. در گذشته حماس سعی کرده این تاسیسات را هدف بگیرد ولی هیچیک از حملات موشکی آن موفقیت آمیز نبوده اند.

هرگونه آسیبی به این پایانه‌ها که تامین کننده بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز کشور است می تواند به اقتصاد اسرائیل صدمه جدی بزند.

XS
SM
MD
LG