لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

آمریکا تحریم های تسلیحاتی علیه ویتنام را لغو کرد


باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ویتنام را به طور کامل لغو کرده است.

به گزارش رویترز، باراک اوباما در یک کنفرانس خبری به همراه تران دای کوانگ همتای ویتنامی خود صحبت می کرد، اظهار داشت: بهبود نسبی در وضیعت حقوق بشر در ویتنام صورت گرفته است و برداشته شدن تحریمها می تواندتحولی در روابط دو کشور ایجاد کند.

طبق این گزارش، پیشتر واشینگتن اعلام کرده بود، تنها در صورت اقدامات جدی در خصوص آزادی بیان، آزادی مذهب و آزادی زندانیان سیاسی تحریم‌های علیه ویتنام را به طور کامل لغو خواهد کرد.

در همین حال قرار است رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه با نمایندگان جامعه مدنی و مخالفان حکومت ویتنام دیدار کند. پیشتر ناراضیان ویتنامی ازتغییر احتمالی رویکرد آمریکادر قبال حکومت این کشور ابراز نگرانی کرده بودند.

این در حالی است که یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، به رویترز گفته است، شواهد نشان می دهد رویکرد واشینگتن برای تعامل با ویتنام نتایج ملموسی را درپی داشته است و حکومت این کشور حاضر به دادن امتیازاتی شده است، از جمله متعهد شده است به اتحادیه کارگری مستقل دراین کشور اجازه فعالیت بدهد.

در همین حال، نگوین ترونگ، رییس حزب کمونیست ویتنام نیز در بیانیه ازبرقراری روابط بین دو کشور براساس احترام متقابل و عدم مداخله در امورداخلی یکدیگر استقبال کرده است.

قرار است باراک اوباما در هانوی در خصوص توسعه روابط بین دوکشور از زمان عادی سازی در سال ۱۹۹۵ سخنرانی کند.

به گزارش رویترز، باراک اوباما سه شنبه به شهر هوشی مین، مهم‌ترین شهر تجاری ویتنام سفر خواهد. این شهر تا سال ۱۹۷۵ که نیروهای ویتنام شمالی وارد ان شدند، سایگون نامیده می شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، برداشته شدن کامل تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا علیه ویتنام بیشتر تاثیر روانی خواهد داشت، چرا که آمریکا در سال ۲۰۱۴ بخش هایی از این تحریمها را برداشته بود. اما ویتنام با توجه اختلافات مرزی با چین خواهان لغو کامل این تحریم‌ها بود.

این گزارش می افزاید، مشخص نیست که آیالغو این تحریم‌ها در کوتاه مدت باعث افزایش دادو ستد تسلیحاتی با آمریکا خواهد شد یا نه. باراک اوباما گفته است، هر گونه معامله‌ای به دقت مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG