لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

مطهری: وزیر کشور در مورد مینو خالقی تعلل کرده است


مینو خالقی
مینو خالقی

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید مسئله مینو خالقی «پایان نیافته است». خانم خالقی، منتخب اصفهان است که شورای نگهبان آرای او را باطل و حسن روحانی از بررسی اعتبارنامه او، تنها در مجلس، حمایت کرده است.

آقای مطهری پنجم خرداد ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته است «از نظر ما مسئله خانم خالقی پایان نیافته است». این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال از آنچه «تعلل» وزیر کشور در «دفاع از حقوق ملت» نامیده، انتقاد کرده‌است.

مطهری به خبرگزاری ایسنا گفته است عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در دو مورد تعلل کرده که او را «شایسته استیضاح» می‌کند: «ایشان اولا زیر بار ظلمی که به منتخب سوم اصفهان روا داشته شده رفته و ثانیا اگر به فرض حق ایشان را درست بدانیم، باید نفر ششم اصفهان که بیش از ۲۵ درصد آرا را داشته جایگزین می‌شد. بنابراین آقای وزیر دو جا عقب‌نشینی کرده و مستحق استیضاح است.»

مطهری می‌گوید امضای اعتبارنامه‌ها توسط هیئت نظارت، و ارائه به مجلس از سوی وزارت کشور، «قابل قبول نیست». او افزوده «اگر وزیر کشور اعتبارنامه مینو خالقی را به مجلس ارسال نکند، باید اعتبارنامه سایر منتخبان هم تصویب نشود».

به گفته آقای مطهری پیش‌تر در مجلس سوم ایران، وزیر با وجود وقایعی مشابه، «شجاعت» داشته و اعتبارنامه «آن منتخب را امضا کرده» و «اجازه نداد رای مردم باطل شود».

اشاره آقای مطهری به رویدادهای نزدیک به ۳ دهه پیش است که در جریان آن آرای محمد اکبرزاده، منتخب نیشابور از سوی شورای نگهبان باطل شد، اما علی‌اکبر محتشمی‌پور، وزیر دولت میرحسین موسوی، اعتبارنامه‌ی او را صادر کرد. اعتبارنامه او در نهایت در مجلس تصویب شد.

آقای مطهری طی هفته‌های گذشته در پی باطل شدن آرای خانم خالقی توسط شورای نگهبان، بارها به انتقاد از آن پرداخته است. او ۲۵ اردیبهشت‌ماه در دومین نامه‌ به دبیر شورای نگهبان، گفته بود تغییر صلاحیت یک کاندیدا پس از تأیید اولیه صلاحیت او خلاف قانون است.

حسن روحانی نیز، که می‌گوید مجلس تنها حق تصویب اعتبارنامه‌ها را پس از انتخابات دارد، اخیرا تاکید کرده دولت نظر خود را صریحا اعلام کرده و «روند قانونی باید رعایت شود و هنوز هم ما ناامید نیستیم».

آقای مطهری نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید «معتقدیم نقض صریح قانون انجام شده و وضعیت خانم خالقی باید در مجلس مشخص شود. ما ناامید نیستیم و تلاش می کنیم، زیرا معتقدیم باید از رویه های استبدادی جلوگیری کرد.»

نماینده تهران در عین حال از فرستاده شدن این موضوع به «هیت حل اختلاف» نیز انتقاد کرده و می‌گوید این کار اجرای قانون را «مشمول مرور زمان» می‌کند؛ «بنابراین راه بهتر این است که یا وزیر کشور اعتبارنامه را به مجلس ارسال کند یا تکلیف موضوع به وسیله استفسار روشن شود.» [بیشتر بخوانید: احتمال مداخله آیت‌الله خامنه‌ای برای تعیین تکلیف آرای مینو خالقی؟]

XS
SM
MD
LG