لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۷

مکارم شیرازی: بیش از ۹۰ درصد فضای مجازی لجن‌زار است


آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه در قم، با تأکید بر لزوم «جلوگیری از گسترش فضاهای مجازی ناسالم»، مدعی شده است که «بیش از ۹۰ درصد فضای مجازی دنیا» تبدیل به «لجن‌زار» شده است.

در اظهار نظرهایی متناوب که در هفته گذشته در جریان دیدارهای مختلف آقای مکارم شیرازی منتشر شده، این مرجع تقلید سهم عمده‌ای از فضای مجازی را به «لجن‌زار» تشبیه کرده و خواستار برنامه‌ریزی در مورد آن شده است.

او از جمله در دیداری با وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری که در وب‌سایت او منتشر شده، گفته است که «از مسائل مهم در دانشگاه‌ها، جلوگیری از گسترش فضاهای مجازی ناسالم است چرا که فضاهای مجازی ۹۰ درصد فضای مجازی دنیا را به لجن‌زار تبدیل می‌کند و باید برنامه‌ای برای این موضوع اندیشید».

اظهارات آقای مکارم در این دیدار روز سه‌شنبه چهارم خرداد، در وب‌سایت او بازتاب یافته، اما به نظر می‌رسد این مرجع ساکن قم، راهکاری هم برای مقابله با «لجن‌زار فضای مجازی» دارد.

وب‌سایت آقای مکارم شیرازی یک روز بعد در پنجم خرداد اظهارات او را در آغاز درس خارج فقه منتشر کرده که در آن ادعا شده «برنامه‌های تبلیغاتی باید قوی باشد، الان برنامه‌های شوم شبکه‌های فاسد و گمراه‌کننده غوغا می‌کند. اکثر شبکه‌های اجتماعی غربی لجن‌زار است و دنیا را آلوده کرده است».

او پس از آن تأکید کرده که «باید از فرصت ماه رمضان استفاده و جوانان را بیمه کرد».

این نخستین بار نیست که از آقای مکارم شیرازی چنین اظهار نظرهایی در انتقاد از فضای مجازی منتشر می‌شود.

او در اوائل اردیبهشت ماه نیز در دیدار با وزیر بهداشت گفته بود که «اطلاعاتی که در زمینه فضاهای مجازی به ما می‌رسد وحشتناک است و مسئولان قضایی و دادستان‌ها باید به این شرایط بد فضای مجازی توجه داشته باشند».

او به عنوان نمونه یادآور شده بود که «گفته‌اند بیش از ۸۰ درصد ازدواج‌های اینترنتی به طلاق می‌انجامد و این رابطه‌ها در فضاهای مجازی بسیار خسارت‌آور می‌باشد» و پس از دولت خواسته بود «در خصوص آسیب‌های وسایلی ارتباط جمعی همانند تلگرام فکری کند».

آقای مکارم پیش از آن هم در مهرماه سال ۹۴ در دیدار با مسئولان شورای عالی فضای مجازی تأکید کرده بود که «نیازمند انقلاب در فضای مجازی هستیم» و برای این کار «شهامت، اراده، تصمیم و برنامه» نیاز داریم.

در عین اظهارات جدید آقای مکارم شیرازی درباره فضای مجازی، به فاصله چند روز از سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایراد شده، سخنانی که در آن آیت‌الله خامنه‌ای از فضای مجازی به عنوان «فضای واقعی جنگ» یاد کرده بود.

رهبر ایران در این اظهارات که جمع طلاب و مدرسان حوزه‌های علمیه تهران بیان شده، با مؤثر خواندن فضای مجازی در «افزایش شبهات دینی»، گفته بود که انگیزه‌هایی سیاسی برای «تزریق افکار غلط در ذهن جوانان» وجود دارد، و«روحانیون و طلاب، باید مسلح و آماده وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی [در فضای مجازی] شوند».

این هشدارها در حالی است که بسیاری از مقام‌های و چهره‌های ارشد جمهوری اسلامی، از جمله دفتر آیت‌الله خامنه‌ای به رغم محدودیت‌هایی در دسترسی به فضای مجازی برای کاربران ایرانی وجود دارد، حضوری فعال در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دارند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور، پیش از این چندین بار بر اهمیت ویژه فضای مجازی تأکید کرده و از جمله در نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۵، خواستار آن شده بود که «گام‌های مؤثرتر و مناسب‌تری» در این عرصه برداشته شود.

آقای روحانی در ۱۹ فروردین ماه امسال هم در دیدار با وزیر ارتباطات و مسئولان ارشد این حوزه تأکید کرده بود که «فساد را باید از ریشه بخشکانیم و یکی از راه‌های مقابله با فساد، باب شدن امور در فضای مجازی است».

XS
SM
MD
LG