لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۷

تازه‌ترین گزارش آژانس: ایران به تعهدات برجام پایبند بوده است


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در گزارش خود تأیید کرد که ایران به تمامی تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای وفادار بوده و تنها مورد تخطی از توافق‌نامه هسته‌ای در مورد آب سنگین را نیز تصحیح کرده است.

در میانه زمستان سال گذشته و تنها یک ماه پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای، آژانس متوجه شد که ایران دست به تولید آب سنگین فراتر از میزان مجاز زده است. با این حال بر اساس گزارش جدید آژانس که نسخه‌ای از آن به دست خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده، تأیید شده که میزان تولید آب سنگین ایران به رقم مجاز رسیده است.

پس از انتشار گزارش مربوط به آب سنگین، ایران مذاکرات با آمریکا و روسیه در مورد فروش صادرات آب سنگین خبر داده بود.

در تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تأیید شده که ایران دست به تولید اورانیوم غنی‌سازی شده «بیش از حد مجاز» نزده و همچنان هرگونه ساخت و ساز در رآکتور آب سنگین اراک را نیز «متوقف کرده است».

در این گزارش همچنین جزئیاتی در خصوص ساخت قطعات سانترفیوژ آمده، و از جمله تأکید شده ایران از زمان اجرای توافق هسته‌ای، اولاً هیچ سانتریفیوژی برای جایگزینی با سانتریفیوژهای IR-1 که خراب شده یا از کار افتاده‌اند، تولید نکرده است، و همچنین توقف تولید لوله‌های روتور در هفتم مارس، ۷ اسفند، توسط آژانس راستی‌آزمایی شده است.

آژانس در عین حال می‌گوید که ایران روز ۱۳ اردیبهشت ماه، در نامه‌ای به آژانس اطلاع داده که می‌خواهد بار دیگر تولید لوله‌های روتور خود را آغاز کند، اما تا دوم خرداد ماه چنین اقدامی بر پایه راستی‌آزمایی‌های آژانس انجام نشده است.

گزارش آژانس تأکید می‌کند که بحث‌های فنی میان ایران و آژانس در این رابطه انجام شده و علت این ازسرگیری و دیگر جزئیات فنی آن در بازدید بعدی آژانس، بررسی و راستی‌آزمایی می‌شود.

روادید بلند مدت برای بازرسان آژانس

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که ایران به بازرسان آژانس اجازه داده است تا از تمامی مکان‌های قید شده در توافق‌نامه بازدید کنند.

همچنین در بخش مربوط به «اقدامات شفافیت‌زا» گزارش نیز آمده است که ایران به درخواست آژانس، برای بازرسان «روادید بلندمدت» صادر و در سایت‌های هسته‌ای فضای کاری مناسبی را مهیا کرده است. همچنین قید شده که ایران با افزوده شدن بر تعداد بازرسان آژانس نیز موافقت کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وابسته به سازمان ملل متحد، موظف است تا بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نحوه اجرایی کردن توافق‌نامه هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ را رصد کند.

واکنش ایران؛ «نکته تازه‌ای ندارد»

پس از انتشار تازه‌ترین گزارش آژانس، رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه به آن واکنش نشان داده است.

آن‌طور که خبرگزاری ایسنا گزارش داده، آقای نجفی گفته است «این گزارش کوتاه به جز چند عدد و رقم که به واسطه اجرای اقدامات فنی تغییر کرده»، نکته تازه‌ای ندارد و تکراری است.

آقای نجفی همچنین از کارکنان سازمان انرژي اتمی در تداوم فعالیت‌های هسته‌ای ایران تشکر کرده است.

دیدار مقام‌های ایرانی و روس در مسکو

همزمان خبرگزاری اینترفکس گزارش داد که بهروز کمالوندی، سرپرست معاونت بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران، روز جمعه در محل سفارت ایران در شهر مسکو با رئیس شرکت دولتی روس‌اتم روسیه دیدار کرده است.

در این دیدار دو طرف در مورد مشکلات مربوط به نیروگاه اتمی بوشهر صحبت کرده‌اند و همچنین در مورد ساخت نیروگاه دوم بوشهر نیز رای‌زنی‌هایی انجام شده است.

توسعه همکاری‌های ایران و روسیه در صنعت هسته‌ای در دوران پسا برجام نیز از دیگر موارد گفت‌وگو بوده است.

هیئتی از سازمان انرژی اتمی، در این سفر دو روزه به مسکو، آقای کمالوندی را همراهی می‌کنند.

«نیازی به برگزاری نشستی میان ایران و ۱+۵ نیست»

طبق روال معمول، تازه‌‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار شورای حکام قرار می‌گیرد و آن‌ها در جلسه‌ای به آن می‌پردازند. قرار است تازه‌ترین گزارش آژانس هفته آینده در اختیار ۳۵ عضو شورا قرار گیرد و جلسه آن‌ها نیز همان هفته آینده در شهر وین برگزار شود.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، می‌گوید که با توجه به گزارش آژانس و پایبندی ایران به تعهدات‌اش نیازی نیست که نشستی سیاسی در سطح ۱+۵ برگزار شود و همان نشست شورای حکام در مورد پرونده هسته‌ای ایران کفایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG