لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

انتقال ۴۷ شهروند ایرانی زندانی در کویت به ایران


خبرگزاری‌های ایران به نقل از روزنامه کویتی القبس نوشته‌اند که کویت، ۴۷ ایرانی شهروند زندانی در این کشور را در قالب توافقی دوجانبه با ایران، برای گذراندن باقیمانده دوران محکومیت‌شان به ایران مسترد کرده است.

روزنامه کویتی القبس روز شنبه هشتم شهریور با اشاره به صدور قرار استرداد این زندانیان ایرانی، توسط خالد الدیین قائم مقام وزارت کشور و مسئول مؤسسات تأدیبی و اجرای احکام این کشور، خبر داد که این افراد توسط خطوط هوایی ایرانی به ایران منتقل شده‌اند.

این روزنامه کویتی نوشت که در خلال نشست دوجانبه طرف‌های ایرانی و کویتی برای توافق بر ساز و کار تبادل زندانیان، پرونده ۴۷ شهروند ایرانی به مقام‌های ایران تحویل شده و پس از آن کویت اقدام به استرداد این افراد به ایران کرده است.

از تعداد کنونی زندانیان ایرانی در کویت آماری در دست نیست اما در آبان ماه ۹۳، سفیر ایران در کویت در گفت‌وگویی با وب‌سایت عصر ایران گفته بود که بیش از ۱۹۰ ایرانی در زندان مرکزی کویت وجود دارند و علاوه بر این در زندان‌های عمومی و بازداشت‌گاه‌های این کشور هم ۳۰ ایرانی دیگر در بازداشت هستند.

علیرضا عنایتی در آن زمان گفته بود که درصد زیادی از این زندانیان متهم به حمل مواد مخدر هستند و حدود یک چهارم آنها بیش از ۱۰ سال است که در حبس به سر می‌برند.

او همچنین گفته بود که هر ساله به طور متوسط ۱۰ ایرانی در کویت بازداشت و زندانی می‌شوند.

در مورد ساز و کار تبادل زندانیان روزنامه کویتی القبس به نقل از قائم‌مقام وزارت کشور به این نکته اشاره کرده که پس از رایزنی‌های بسیار در مورد چگونگی تبادل و در نظر داشتن مسائل حقوق بشری در مورد تسهیل ارتباط مجرمان با خانواده‌هاشان، می‌تواند به شکل مثبت اثرگذار باشد، تصمیم گرفته شده که محکومان بتوانند مانده دوران محکومیت خود را در کشور خود بگذرانند.

با این حال این گزارش به جزئیات بیشتری در مورد توافق ایران و کویت در مورد تبادل زندانیان منتشر نکرده است.

در این زمینه اما سفیر ایران در کویت، در گفت‌وگوی آبان ماه ۹۳ به عصر ایران گفته بود که موافقت‌نامه انتقال محکومان در سال ۱۳۸۳ بین وزیران دادگستری ایران و کویت به امضا رسیده و مراحل قانونی آن جهت تصویب و اجرایی شدن در دو کشور طی شده است.

علیرضا عنایتی اضافه کرده بود که کلیه زندانیان ایرانی در زندان‌های کویت که خواستار بازگشت به ایران باشند، مشمول اجرای این موافقتنامه می‌شوند، مگر این که کسی به هر دلیل ترجیح دهد مدت باقی مانده محکومیت را در کویت بگذراند.

او گفته بود که هر زندانی ایرانی در کویت که فرم درخواست انتقال به ایران را امضا کند، می‌تواند از شرایط انتقال به ایران و ادامه تحمل حبس در کشور خود برخوردار شود.

مشخص نیست آیا در میان زندانیان انتقال یافته به ایران، محکومان امنیتی هم وجود داشته باشند و همچنین روزنامه کویتی در این مورد سکوت کرد که آیا در قبال انتقال این محکومان به ایران، هیچ شهروند کویتی به کشورش بازگردانده شده یا نه.

کویت در سال‌های اخیر برخی اقدام‌های ضدامنیتی را به ایران یا گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی، از جمله حزب‌الله لبنان منسوب کرده بود، و از جمله کویت در دی‌ماه سال پیش، دو تن ازجمله یک شهروند ایران را به جرم «جاسوسی برای جمهوری اسلامی» و «طراحی برای حمله در کویت» غیاباً به اعدام محکوم کرد.

در شهریور سال گذشته نیز ۲۴ نفر را به جاسوسی برای ایران و حزب الله لبنان متهم کرد، گرچه در آن زمان گفته شد که همگی متهمان به جز یک نفر شهروند کویت بوده‌اند.

در مرداد ۹۴ نیز، روزنامه‌های کویتی از کشف یک محموله بزرگ سلاح در این کشور خبر دادند که ادعا شده بود از ایران به کویت قاچاق شده است، و پس از آن یک نماینده مجلس کویت که هدایت کمیسیون روابط خارجی را برعهده دارد، ایران را «دشمن واقعی» کشورهای عرب سنی در منطقه خلیج فارس توصیف کرده بود.

کویت که به نسبت دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس عموماً روابط بهتری با ایران دارد، در آذرماه سال گذشته به دنبال قع روابط عربستان و برخی متحدانش با ایران، سفیر خود را از تهران فراخواند، اما پس از چندی سفیر ایران در کویت گفت که سطح روابط دو کشور تغییر نکرده و موضوع کاهش روابط هم مطرح نیست.

XS
SM
MD
LG