لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

اعتراض نسرین ستوده و جعفر پناهی به حکم نرگس محمدی


نسرین ستوده و جعفر پناهی
نسرین ستوده و جعفر پناهی

نسرین ستوده، حقوقدان و کنشگر مدافع حقوق بشر و جعفر پناهی، فیلمساز، حکم ۱۶ سال زندان برای نرگس محمدی را غیرعادلانه و غیرقانونی توصیف کرده و می‌گویند خانم محمدی و خانواده‌اش مستمرا مورد آزار و اذیت نیروهای امنیتی و قضایی قرار گرفته‌اند.

نرگس محمدی، وکیل و فعال حقوق بشر، در حالی که برای طی دوره شش ساله در زندان به سر می‌برد، به تازگی در دادگاهی غیرعلنی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، و نیز «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام»، به ۱۶ سال زندان محکوم شد.

در عین حال در حکم دادگاه تصریح شده به دلیل مقررات موجود در ارتباط با تجمیع احکام، خانم محمدی ۱۰ سال حکم زندان گرفته است.

حکم زندان نرگس محمدی، ساعاتی پس از صدور با اعتراض‌هایی در ایران و خارج از ایران روبه‌رو شد. همسر خانم محمدی، تقی رحمانی، صدور این حکم را برای «انتقام‌گیری از مجموعه جامعه مدنی ایران» توصیف کرده‌است.

آقای پناهی و خانم ستوده که آنها نیز در جمع منتقدان این حکم قرار دارند، در بیانیه‌ای که هشتم خرداد ماه در صفحه فیس‌بوکس نسرین ستوده منتشر شده، می‌گویند «۱۰ سال از این حکم بابت عضویت در کارزار لغو گام به گام اعدام، «لگام» صادر شده است. کارزاری که به شکلی کاملا قانونی و آشکار برای لغو مجازات اعدام تلاش می کند.»

دادگاه، نرگس محمدی را به «تشکیل و اداره» لگام محکوم کرده‌است؛ تقی رحمانی، همسر خانم محمدی، نیز پیشتر گفته است او «موسس گروه لگام نیست» بلکه عضو این کارزار است.

در بخشی از بیانیه ستوده و پناهی گفته شده «او و خانواده اش طی سال‌های گذشته مستمرا مورد آزار و اذیت نیروهای امنیتی و قضایی قرار گرفته‌اند، به نحوی که حق آن‌ها جهت برخورداری از زندگی امن خانوادگی نقض شده است.»

خانم محمدی طی سال‌های گذشته سه بار به سلول انفرادی فرستاده شده است. در نتیجه این کنشگر مدنی دچار بیماری‌های عصبی شده که در مواردی به بستری شدن او خارج از زندان انجامیده‌است. حق تماس میان او و فرزندانش نیز بارها از او گرفته شده‌است.

خود او اخیرا در نامه‌ای، رنج سلول‌های انفرادی را غیرقابل مقایسه با زندان و بسیار بدتر از آن توصیف کرده‌است.

نسرین ستوده و جعفر پناهی خواستار کمک «قضات شرافتمندی که هنوز دغدغه حفظ شرافت دستگاه قضایی را دارند» شده‌اند، تا دستگاه قضائی ایران به «ایجاد رعب و وحشت سیاسی» خاتمه دهد و «از حریم استقلال و بی‌طرفی دستگاه قضایی دفاع کنند.»

آنها در عین حال خواستار آزادی خانم محمدی و همه زندانیان سیاسی شده‌اند.

دفتر امور حقوق بشر سازمان ملل متحد، مدافعان حقوق بشر، سازمان گزارشگران بدون مرز، نماینده آمریکا در سازمان ملل و گروهی از چهره‌های مدنی و سیاسی مشهور از کشورهای مختلف جهان، خواستار آزادی نرگس محمدی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG