لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

پرتاب موشک بالستیک از سوی کره شمالی با شکست روبرو شد


کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی

مقامات کره جنوبی می‌گویند اقدام کره شمالی در روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد برای شلیک موشک از سواحل شرقی آن کشور ظاهرا به شکست انجامیده است. این تازه‌ترین مورد از تلاش‌های ناموفق کره شمالی برای آزمایش موشک‌های بالستیک است.

یک مقام کره جنوبی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفت اقدام برای آزمایش این موشک ساعت ۵.۲۰ بامداد به وقت سئول ( ۲۰.۲۰ دوشنبه شب به وقت گرینویچ) صورت گرفته است. او جزییات بیشتری در اختیار خبرنگاران قرار نداد.

از زمان انجام چهارمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در ماه ژانویه و چندین آزمایش موشک‌های بالستیک در فوریه، تنش در شمال شرقی آسیا افزایش یافته است.

دولت ژاپن روز دوشنبه به خاطر احتمال انجام اين آزمایش موشکی ارتش خود را به حالت آماده باش درآورد. وزیر دفاع این کشور در یک کنفرانس خبری گفت: «کره شمالی برنامه توسعه موشک‌های هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد و در نتیجه ما در همکاری با آمریکا و کره جنوبی برای واکنش آماده‌ایم و این تحولات را از نزدیک زیر نظر داریم».

مقامات آمریکا و کره جنوبی قبلا نیز اعلام کرده بودند که هر سه مورد از اقدامات کره شمالی در ماه آوریل برای آزمایش این موشک بالستیک جدید ناموفق بوده است.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی از قول یک مقام این کشور گزارش داد به احتمال زیاد موشکی که قرار بود آزمایش شود درست در لحظه جدا شدن از سکوی متحرکش منفجر شده است.

دولت چین، تنها متحد مهم کره شمالی، خواستار پرهیز از هر اقدامی شد که تنش در منطقه را افزایش خواهد داد. سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری گفت: «وضعیت در شبه جزیره کره کماکان پیچیده و حساس است. به اعتقاد ما، همه طرف‌ها باید از اقداماتی که تنش را تشدید خواهد کرد پرهیز کنند».

دولت چین از آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی در سال جاری خشمگین است و از تصویب قطعنامه‌های جدید شورای امنیت در مارس برای تشدید تحریم‌ها علیه آن کشور حمایت کرد.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید تا بعد از ظهر روز سه‌شنبه خبرگزاری دولتی کره شمالی در مورد اقدام آن کشور برای شلیک یک موشک دیگر هیچ خبری مخابره نکرده است.

پنتاگون اعلام کرد آزمایش ناموفق یک موشک بالستیک با برد متوسط را رصد کرده است ولی برای آمریکای شمالی هیچ خطری ایجاد نمی‌کند.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه خود گفت: «ما آزمایش‌های موشکی توسط کره شمالی را که نقض مصوبات شورای امنیت است به شدت محکوم می‌کنیم».

احتمالا دلیل عجله کره شمالی برای آزمایش فناوری‌های تسلیحاتی کشور در ماه‌های گذشته برگزاری اولین کنگره حزب حاکم پس از گذشت ۳۶ سال در ماه جاری بود که در آن کیم جونگ اون رهبر جوان کره شمالی کنترل خود بر کشور را تحکیم کرد.

به نظر می‌رسد آزمایش موشکی روز سه‌شنبه اولین مورد پس از برگزاری کنگره حزب حاکم بوده و کارشناسان می‌گویند انجام یک آزمایش دیگر به فاصله کوتاهی پس از موارد ناموفق ماه‌های اخیر عجیب به نظر می‌رسد.

مقامات کره جنوبی می‌گویند احتمالا دلیل آزمایش موشکی اخیر در کره شمالی دستور کیم جونگ اون در ماه مارس امسال برای گسترش آزمایش‌های مربوط به کلاهک‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک است.

کره شمالی تاکنون نتوانسته با موفقیت این مدل جدید از موشک‌های خود به نام «موسودان» را آزمایش کند. در عالم فرضیه برد این موشک‌ها در حدی است که می‌تواند علاوه بر کره جنوبی تمامی خاک ژاپن و قلمرو آمریکا در گوام را هدف بگیرد.

طبق گزارش رسانه‌های کره جنوبی تخمین زده می‌شود که کره شمالی حدود ۳۰ فروند از این نوع موشک‌ها را در اختیار دارد. مقامات کره جنوبی می‌گویند این مدل اولین بار در سال ۲۰۰۷ ساخته شده‌ است.

از قرار معلوم محل آزمایش اخیر نیز حوالی شهر وونسان در سواحل شرقی کره شمالی بوده که آزمایش‌های ناموفق قبلی موشک موسودان همانجا انجام شده بود.

XS
SM
MD
LG