لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۵

آمریکا خواستار آزادی رهبر شیعیان معترض بحرین شد


یکی از تظاهر کنندگان در بحرین تصویری از شیخ علی سلمان در دست دارد.
یکی از تظاهر کنندگان در بحرین تصویری از شیخ علی سلمان در دست دارد.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه ۱۱ خردادماه از حکومت بحرین خواست با رفع کلیه اتهامات علیه شیخ علی سلمان، رهبر معترضان شیعه، وی را آزاد کند.

جان کربی که در کنفرانس خبری خود با قرائت بیانیه‌ای به تشدید حکم زندان شیخ علی سلمان واکنش نشان داد.

یک دادگاه تجدید نظر بحرین روز دوشنبه ۱۰ خرداد مجازات زندان شیخ علی سلمان، رهبر جمعیت الوفاق، حزب اصلی شیعیان معترض را از چهار سال به ۹ سال افزایش داد.

شیخ علی سلمان که از روحانیون سرشناس شیعه بحرین است، ماه ژوئن پارسال به اتهام ایجاد ناآرامی به چهار سال زندان محکوم شده بود. وکلای مدافع او در ماه سپتامبر گفتند مقام های دادستانی بخشی از سخنان تحریف شده او را به عنوان مدرک به دادگاه تسلیم کرده و خواستار تجدید محاکمه او شدند.

این در حالی است که جان کربی در بیانیه خود تصریح کرده است: ایالات متحده از تشدید محکومیت شیخ علی سلمان، دبیر کل جمعیت الوفاق، به ۹ سال زندان به اتهام تحریک عمومی و نفرت پراکنی، عمیقا ابراز نگرانی می کند . ما باور داریم که هیچ کس نباید به دلیل استفاده از حق آزادی بیان و آزادی تجمع خود تحت پیگرد قانونی قرار گیرد یا زندانی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است: می دانیم که احتمال فرجام خواهی برای این حکم وجود دارد و ما از دولت بحرین می خواهیم به تعهدات بین المللی خود برای رعایت و حمایت از آزادی بیان احترام بگذارد و با رفع کلیه اتهامات علیه شیخ علی سلمان وی را آزاد کند.

جان کربی در ادامه گفته است: گروه‌های مخالفی که از طریق مسالمت آمیز خواسته‌های خود را مطرح می کنند به توسعه دولت و جامعه فراگیر و متکثر کمک می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است: به باور ما حکم روز گذشته کمکی به آشتی ملی در بحرین نمی کند و ما از همه در بحرین می خواهیم که گام‌های جدی لازم و مورد نیاز برای ایجاد اعتماد و فضای آشتی ملی بردارند.

به رغم این که اکثرین جمعیت کشور بحرین را مسلمان شیعه تشکیل می دهند، حکومت این کشور توسط یک خانواده سلطنتی سنی مذهب اداره می شود.

معترضان شیعه می گویند حکومت بحرین علیه آنها تبعیض اعمال می کند. همزمان با آنچه که بهار عربی خوانده می شد، بحرین نیزدر سال ۲۰۱۱ شاهد اعتراضات گسترده معترضان شیعه بود.

این اعتراضات با حضور نظامی عربستان و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سرکوب شد.

بحرین، محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست و از زمان اعتراضات شیعیان در سال ۲۰۱۱ که خواستار اصلاحات سیاسی و مشارکت بیشتر در حکومت شدند، این کشور شاهد ناآرامی‌های دوره‌ای بوده است.

XS
SM
MD
LG