لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

زنگنه: ایران ماه گذشته روزانه بیش از دو میلیون بشکه نفت صادر کرد


بیژن  زنگنه،وزیر نفت ایران،
بیژن  زنگنه،وزیر نفت ایران،

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، از افزایش صادرات نفت به حدود دو میلیون و ۲۳ هزار بشکه در روز خبر داده و پیش بینی کرده است که در نشست روز پنجشنبه اوپک بر سر تعیین میزان سهمیه تولید توافقی صورت نخواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه که بامداد پنجشنبه ۱۳ خرداد برای شرکت در یکصد و شصت و نهمین (۱۶۹) نشست اوپک وارد وین شد، به خبرنگاران گفته است: ایران همچنان تولید نفت خود را به میزان قبل از تحریم‌ها افزایش خواهد داد.

وی افزوده است: سقف تولید نفت نه به نفع منافع ملی ما است نه منافع ملی کشورهای عضو اوپک، اما نظر ما این است که میزان سهمیه بندی مشخص شود که فکر می کنم در این نشست توافقی در این مورد صورت نخواهد گرفت.

وزیر نفت ایران همچنین تصریح کرده است: صادرات نفت ایران در فاصله نشست ۱۶۸ تا ۱۶۹ اوپک دو برابر شده که این افزایش نه تنها تاثیر منفی بر بازار نداشته، بلکه به خوبی جذب بازار شده است.

به گفته بیژن زنگنه ایران در ماه می حدود دو میلیون و ۲۳ هزار بشکه نفت خام صادر کرده است.

وی روز چهارشنبه گفته بود که ایران در حدود سه میلیون ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید می کند و می کوشد تا تولید خود را به چهارمیلیون بشکه برساند.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه تا سه میلیون و ۷۰۰ هزاربشکه تولید نفت خام داشت. سخت‌تر شدن تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران در نیمه ۲۰۱۲ باعث شد که تاصادرات این کشور از دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به حدود یک میلیون بشکه در روز سقوط کرد.

ایران همچنین با مشکلاتی برای درسترسی به درآمدهای نفتی خود مواجه بود.

رویارویی ایران و عربستان در اوپک

به گزارش رویترز، نشست کشورهای تولید کننده نفت، اوپک در وین صحنه‌ای برای رویارویی ایران و عربستان برای تعیین سقف تولید خواهد بود.

نشست قبلی اعضای کشورهای تولیدکننده نفت در دوحه، پایتخت قطر، در ۲۹ فروردین ماه سال جاری بدون نتیجه به پایان رسید. اعضای اوپک نتوانستند بر سرمتن پیش‌نویس توافق برای تعیین سقف تولید به توافق برسند.

اعضای هیات‌های کشورها اوپک می گویند، عربستان و کشورهای تولید کننده نفت حوزه خلیج فارس خواستار تعیین سقفی برای تولید اعضای این سازمان خواهند شد.

به گزارش رویترز، شکست نشست اوپک در دسامبر ۲۰۱۵ برای تعیین سقفی برای تولید نفت این سازمان باعث شد تا بهای نفت به ۲۷ دلار در هربشکه سقوط کند، اما با توجه به تقاضای جهانی بهای هربشکه اکنون به ۵۰ دلار در هربشکه افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG