لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

ظریف: فقط وقتی از عراق می‌رویم که مقامات عراقی بخواهند


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه با انتقاد از موضع‌گیری عربستان سعودی در مورد دخالت ایران در عراق و آتش‌افروزی مذهبی گفت که تهران هیچ تصمیمی برای ترک عراق ندارد و تنها زمانی این کشور را ترک خواهد کرد که مقامات عراقی بخواهند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای ظریف که در مرکز مطالعات بین‌المللی صلح استکهلم صحبت می‌کرد، در مورد گفته‌های عادل‌الجبیر، وزیر خارجه عربستان، که از ایران خواسته بود در امور عراق دخالت نکند، گفت که عراق هیچ ربطی به عربستان ندارد و خود این گفته توسط عربستان، نوعی دخالت در امور عراق است.

عربستان روز یک‌شنبه ایران را به آتش‌افروزی فرقه‌ای و مذهبی در عراق و فرستادن نیروهای نظامی شیعه متهم کرده و از ایران خواست تا در امور داخلی کشورهای همسایه‌اش دخالت نکند.

آقای ظریف که سخنرانی خود را به زبان انگلیسی انجام می‌داد، در جواب خواسته‌های عربستان گفت: این خواسته‌ای متکبرانه و غیرمنطقی است. هیچ‌ کس نباید به خودش این حق را بدهد که به جای کشورهای دیگر حرف بزند.

پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز ایران را به دنبال کردن اهداف فرقه‌گرایانه و تفرقه‌انگیز در سوریه متهم کرده بود، اتهامی که با واکنش وزارت امور خارجه ایران روبه‌رو شد.

روابط تهران و ریاض، متحد قدیمی واشینگتن، مدت‌هاست که رو به تیرگی گذاشته است.

اختلافات بر سر بحران‌های یمن و سوریه و جنگ‌های نیابتی در این دو کشور و همچنین مرگ پرشمار حجاج ایرانی در جریان حادثه منا در سال گذشته، از مهم‌ترین دلایل تیره‌تر شدن روابط دو کشور رقیب است.

ایران در سال‌های اخیر بارها رسما تایید کرده است که در کشورهای سوریه و عراق مستشار نظامی دارد. با این حال عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، بارها ایران را متهم به فرستادن نیروی نظامی زمینی به سوریه و عراق کرده‌اند.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، از جمله چهره‌های مطرح ایرانی است که به عراق و سوریه سفر کرده و با برخی از رهبران نیروهای شبه‌نظامی دیدار کرده است.

در آخرین دیدار، آقای سلیمانی به شهر فلوجه رفته و با رهبران گروه حشیدالشعبی دیدار کرده بود که تصویر منتشره از این دیدار با اعتراضات بسیاری از جمله اعتراض عادل‌الجبیر روبه‌رو شد.

وزارت امور خارجه ایران رسما به این اعتراض‌ها واکنش نشان داده و گفت که قاسم سلیمانی و نیروهای نظامی تحت فرمانش به درخواست دولت عراق در این کشور حضور مستشاری دارند.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز یازدهم خردادماه گفته بود که حضور ایران نباید وضعیت در عراق را پیچیده‌تر کند و باید با اجازه دولت حیدرالعبادی باشد.

آقای ظریف در ادامه سفر دوره‌ای خود به شرق و شمال اروپا، عصر روز سه‌شنبه وارد استکهلم، پایتخت سوئد، شده بود. سفر آقای ظریف عصر یک‌شنبه آغاز شد و پیش از سوئد به لهستان و فنلاند رفته بود.

علاوه بر هیئت همراه آقای ظریف، ۶۰ فعال اقتصادی به سرپرستی محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز وی را همراهی می‌کرد.

XS
SM
MD
LG