لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

کلینتون: در صورت تلاش ایران برای ساخت بمب اتمی، آمریکا اقدام نظامی می‌کند‎


هیلاری کلینتون،
هیلاری کلینتون،

هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در یک سخنرانی درباره سیاست خارجی‌اش اظهار داشت، برای جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح اتمی، آمریکا در صورت لزوم علیه این کشور دست به اقدام نظامی خواهد زد.

به گزارش «سی ان ان» خانم کلینتون در سخنرانی خود در شهر سن دیه‌گو به مقایسه تجربه خود با دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری، در عرصه بین المللی پرداخت و برای نمونه به مساله توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا با اشاره به این که در اغلب مواقع «دیپلماسی» تنها راه جلوگیری از جنگ است،‌ اظهار داشت: وقتی دولت باراک اوباما بر سرکار آمد، ایران به شتاب در حال حرکت به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای بود. برخی برای مقابله با این وضع خواهان حمله نظامی علیه ایران بودند. اما حمله نظامی می توانست به جنگ بزرگتری منجر شود و نیروهای ما را در نبرد دیگری درگیر می کرد.

خانم کلینتون اضافه کرد: باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا شیوه متفاوتی در پیش گرفت. من نیز رهبری تلاش‌ها برای اعمال تحریم‌های جهانی فلج کننده علیه ایران را به عهده داشتم. ما ایران را به پای میز مذاکره کشاندیم. ما مذاکره کردیم و درنهایت به توافقی دست یافتیم که تمامی مسیرهای دستیابی ایران به سلاح اتمی را ببندد.

ایران و شش قدرت جهانی سال گذشته به توافقی برای حل و فصل مناقشه هسته‌ای دست یافتند. ایران پذیرفت بخش هایی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و در مقابل جامعه بین المللی نیز تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را برداشت.

هیلاری کلینتون در ادامه گفته است: اکنون می بایست توافق هسته‌ای به صورت قاطعانه اجرا شود. همانگونه که بارها گفته‌ام رویکرد ما در قبال ایران می بایست «بی اعتمادی و راستی آزمایی» باشد. جهان باید بداند آمریکا درصورت لزوم قاطعانه برای جلوگیری از دست‌یابی تهران به سلاح هسته‌ای، از جمله با استفاده از حمله نظامی، اقدام خواهد کرد.

وی همچنین تصریح کرده است: تردیدی نیست که جهان و آمریکا از امنیت بیشتری نسبت به قبل از این توافق هسته‌ای برخوردار هستند. ما بدون شلیک حتی یک گلوله، ریختن حتی یک بمب یا به مخاطره انداختن سربازان آمریکایی به این هدف دست یافتیم.

نامزد پیشتاز حزب دمکرات اضافه کرد: دونالد ترامپ می گوید این توافق نمی بایست سر می گرفت. ما می بایست این مذاکرات را رها می کردیم. اما این بمثابه پایان تحریم‌های بین المللی بود و ایران فعالیت‌های هسته ایش را از سر می گرفت و جهان، ما را به تخریب این مذاکرات متهم می کرد. خوب بعدش چه اتفاقی رخ می داد؟ جنگ؟ آرزوی موقفیت می کردیم برای معامله کشورهای دیگر با ایران؟

در حالی هیلاری کلینتون از دونالد ترامپ انتقاد کرده که وی نیز ماه گذشته در نخستین سخنرانی خود درباره سیاست خارجی‌اش ، از دولت باراک اوباما انتقاد کرده و گفته بود، رویکرد ضعیف واشینگتن در قبال تهران باعث شده تا ایران به یک قدرت بزرگ در خاورمیانه بدل شود.

وی گفته بود: دوستان ما نمی توانند به ما اتکا کنند و ما رییس جمهور داریم که اول از همه در مقابل دشمنان ما سرخم می کند.

وی با شاره به این که دولت او اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، تصریح کرده بود: باراک اوباما دوست اسرائیل نبوده است. او با ایران رفتاری از روی عشق، علاقه و مراقبت داشته و باعث شد ایران به یک قدرت بزرگ در خاومیانه تبدل شود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هشتم نوامبر برگزار می شود.

XS
SM
MD
LG