لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

صعود تاریخی والیبال ایران به بازی‌های المپیک


تیم ملی والیبال ایران برای نخستین بار موفق شد جواز حضور در بازی‌های المپیک را کسب کند. والیبال همچنین تنها رشته تیمی از ورزش ایران است که به المپیک ریو راه یافته.

ایران ظهر شنبه به وقت تهران، موفق شد اولین شکست لهستان در این تورنمنت را رقم بزند. شاگردان رائول لوزانو ۳–۱ برنده شدند.

لهستان که صعودش به المپیک را قطعی کرده بود، برای جلوگیری از قطع شدن نوار پیروزی‌هایش به زمین آمد.

ایران بازی را با ترکیب سعید معروف، محمد موسوی، شهرام محمودی، فرهاد قائمی، مهدی مرندی، میلاد عبادی پور و عادل غلامی آغاز کرد.

آنتیگا سرمربی لهستان در ترکیب آغاز بازی به پاسور اصلی خود همچنین بارتوژ کورک و میچال کوبیاک استراحت داده بود.

در امتیاز ۲۲–۱۷ مهدوی و میرزاجانپور به جای محمودی و معروف به میدان آمدند. در امتداد کل مسابقه هم به بازیکنانی چون حمزه زرینی فرصت حضور در زمین داده شد.

دست دوم را هم ایران ۲۵–۱۸ به سود خود خاتمه داد. در امتیازهای پایانی این دست، کورک و لوماچ به میدان آمدند اما حضورشان نتیجه‌ای برای لهستان نداشت.

لهستان که در همین تورنمنت بازی ۲–۰ باخته مقابل چین و فرانسه را ۳–۲ برنده شده بود، با همین ذهنیت توانست دست سوم را برنده شود. ایران فقط ۲۰ امتیاز در این دست جمع‌آوری کرد.

زیباترین بخش از این مسابقه جذاب بین دو قدرت آسیایی و اروپایی والیبال، در دست چهارم اتفاق افتاد. جایی که ایران به برتری ۳۴–۳۲ رسید.

بازیکنان ایران با وجود برتری پنج امتیازی در آغاز این گیم، رفته رفته توپ و تور را به لهستان واگذار کردند و حتی در اواخر مسابقه، لهستان در موقعیت امتیاز مچ پوینت یا ضربه نهایی برای کسب پیروزی قرار گفت.

ایران هم بارها به موقعیت «ضربه نهایی» رسید که در دو نوبت تعلل شهرام محمودی مانع از اتمام مسابقه شد.

دست طولانی چهارم سرانجام به پایان رسید و ایران صعودش به المپیک را با پیروزی جشن گرفت.

فرانسه هم با برتری ۳–۲ مقابل تیم سخت‌کوش ونزوئلا توانست به ریودوژانیرو راه پیدا کند. فرانسوی‌ها با این پیروزی به صدر جدول رسیدند. ایران دوم است و لهستان با شکستی که پذیرا شد به رتبه سوم سقوط کرد.

در پایان بازی ایران و لهستان، دیوید کونارسکی با کسب ۲۹ امتیاز امتیازآورترین بازیکن میدان معرفی شد. شهرام محمودی قطر پاسور ایران هم مرد ۲۴ امتیازی میدان بود.

آرتور بازیکن جوان لهستان ۲۱ امتیاز کسب کرد. میلاد عبادی‌پور دیگر بازیکن تأثیرگذار ایران در این رقابت‌ها توانست ۱۲ امتیاز بگیرد.

بعد از کسب سهمیه المپیک تیم ملی والیبال، رکورد تعداد ورزشکاران حاضر ایران در تاریخ المپیک شکسته شد.

پیش از این ایران موفق به کسب ۴۷ سهمیه برای ریو شده بود که با اضافه شدن ۱۲ والیبالیست، این تعداد ورزشکار به ۵۹ رسید.

پیش از این رکورد بیشترین تعداد نفرات ایران در المپیک مربوط به المپیک ۲۰۰۸ پکن بود که ایران ۵۵ ورزشکار داشت.

بوکس، تیروکمان و قایقرانی یک سهمیه، دو و میدانی هفت سهمیه، پینگ پنگ، جودو و دوچرخه‌سواری سه، تکواندو چهار، تیراندازی پنج، کشتی آزاد و فرنگی ۱۲ سهمیه کامل، وزنه‌برداری پنج و شمشیربازی دو سهمیه گرفته‌اند.

احتمال افزایش این آمار در برخی رشته‌ها همچنان وجود دارد. بسکتبال ایران در مرحله بعدی مسابقات گزینشی حضور دارد.

XS
SM
MD
LG