لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

وزیر ارشاد: دخالت دادستان‌ها مانع اصلی برگزاری کنسرت‌هاست


علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، دخالت دادستان‌ها و قوه قضائیه را «مانع اصلی» برگزاری برخی کنسرت‌ها خوانده و از نامه‌نگاری با مقام‌های قضایی برای اجرای کنسرت‌های مجوزدار خبر داده است.

آقای جنتی روز یکشنبه ۱۶ خرداد، در گفت‌وگو با وب‌سایت جماران گفته است که «بخش عمده مشکل کنسرت‌ها مربوط به دستگاه قضایی است، زیرا گاهی دادستان‌ها دخالت می‌کنند و جلوی کنسرت‌ها را می‌گیرند».

او اضافه کرده: «ما در این مورد با رئیس و مدیران دستگاه قضایی نامه‌نگاری کرده‌ایم که اجازه دهند مجوزهایی که داده می‌شود، اجرایی شود».

آقای جنتی همچنین گفته است که وزارت ارشاد درباره برگزاری کنسرت‌ها «به اندازه کافی مراقبت و دقت» می‌کند و به طور مثال در شهرهای مذهبی برای برگزاری کنسرت‌های پاپ مجوز نمی‌دهد و تنها مجوز کنسرت‌های سنتی را صادر می‌کند.

وزیر ارشاد روز ۲۴ اردیبهشت نیز درباره جلوگیری از لغو کنسرت‌ها، تلویحاً ابراز ناتوانی کرده و گفته بود که قوه قضاییه این گونه اقدامات را جزو حقوق خود می‌داند.

گفته‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در روزی بیان شده که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس دهم، از آنچه «ونگاری دستگاه‌های فرهنگی» خوانده، انتقاد کرده است.

او گفته است که «در موضوع فرهنگ نوعی ولنگاری و بی‌اهتمامی در دستگاه‌های فرهنگی به چشم می‌خورد، زیرا در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضرّ، کوتاهی‌هایی انجام می‌شود».

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:08 0:00
لینک مستقیم

در هفته‌های گذشته دادستانی نیشابور دو بار کنسرت شهرام ناظری، و یک بار کنسرت کیهان کلهر را لغو کرده است.

در فروردین ماه نیز کنسرت موسیقی سنتی علی زند وکیلی در شاندیز مشهد لغو شده بود.

لغو این کنسرت‌ها اعتراض سخنگوی دولت، و نیز خانه موسیقی ایران را به دنبال داشت.

پیش از این حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، با اشاره به فشارهای اخیر بر هنرمندان موسیقی ایران هشدار داده بود که «جریانی هماهنگ‌شده» تلاش می‌کند تا همه کنسرت‌های موسیقی در کشور را تعطیل کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در گفت‌وگو با وب‌سایت جماران برخی اظهارات مبنی بر اصلاحات در فیلم «فروشنده» برای اکران آن در ایران را تکذیب کرده است.

این در حالی است که حسین نوش آبادی، سخنگوی این وزارتخانه، روز دوشنبه سوم خرداد، گفته بود که فیلم «فروشنده» در ایران با «ملاحظات داخلی» اکران خواهد شد.

فیلم فروشنده در جشنواره کن امسال در رویدادی بی‌سابقه همزمان دو جایزه جشنواره را از آن خود کرد.

جایزه بهترین فیلمنامه این دوره از جشنواره کن به اصغر فرهادی برای فیلم «فروشنده» رسید و جایزه بهترین بازیگر مرد را نیز شهاب حسینی برای این فیلم دریافت کرد.

XS
SM
MD
LG