لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

افزایش حملات در حلب؛ کشته شدن «سه پاسدار» ایرانی


منطقه بوستان‌القصر پس از حملات هوایی ارتش سوریه
منطقه بوستان‌القصر پس از حملات هوایی ارتش سوریه

خبرگزاری‌ها و گروه‌های ناظر بر سوریه از افزایش درگیری‌ها و حملات هوایی در حلب خبر می‌دهند. رسانه‌های داخلی ایران نیز گزارش‌هایی از کشته‌شدن دست‌کم سه نفر از «نیروهای پاسدار» منتشر کرده‌اند. یکی از این افراد از فرماندهان سپاه است.

سه کشته ایرانی

به گزارش خبرگزاری تسنیم رضا رستمی‌مقدم، از فرماندهان سپاه از خرم‌آباد، همراه قدرت عبدیانی، از افراد اعزام‌شده از کوهدشت در سوریه کشته شده‌اند.

وب‌سایت «شهید‌نیوز» نیز از کشته شدن مرتضی مسیب‌زاده، از گرمی (استان اردبیل) خبر داده‌است.

وب‌سایت رجانیوز می‌گوید این سه نفر از «پاسداران» بوده و «در نبرد با تروریست‌های تکفیری در استان حلب» جان خود را از دست داده‌اند.

تنها یک روز پیش از این، شمار کشته‌شدگان اعزامی از سوی ایران در سوریه طی یک ماه، از مرز ۵۰ نفر گذشته بود.

حملات هوایی «شدید» در حلب

حلب طی روزهای گذشته بار دیگر صحنه درگیری‌ها و حملات شدیدی بوده‌است.

رضا رستمی مقدم
رضا رستمی مقدم

به گزارش خبرگزاری رویترز نزدیک به ۵۰ حمله هوایی، داخل و اطراف حلب، در مناطقی که تحت کنترل شورشیان است، گزارش شده. حملات هوایی روز یک‌شنبه ۱۶ خرداد از گسترده‌ترین و شدیدترین حملات اخیر به شمار می‌رود.

شبکه خبری الجزیره می‌گوید دست‌کم «۵۳ نفر» از جمله گروهی از کودکان در حملات هوایی در حلب جان خود را از دست داده‌اند. کنشگران دفاع مدنی سوریه شمار کشته‌شدگان را دست‌کم ۳۲ نفر عنوان کرده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید هلیکوپترهای ارتش سوریه بار دیگر دست به پرتاب «بمب‌های بشکه‌ای» زده‌اند. این حملات در منطقه‌ای پرجمعیت از حلب انجام شده‌است.

شورشیان نیز به منطقه تحت کنترل دولت در حلب حملاتی انجام داده‌اند. رسانه‌های دولتی سوریه گفته‌اند حملات خمپاره‌ای شورشیان «افزایش یافته‌است».

به گفته رسانه‌های دولتی سوریه این حملات دست‌کم ۲۰ کشته برجای گذاشته‌است. شمار کشته‌شدگان در این مناطق، طی روزهای شنبه و یک‌شنبه، از مرز ۴۰ نفر گذشته‌است.​

درگیری‌های زمینی

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید «جنگنده‌ای ناشناس» بخش‌هایی از حاشیه حلب را بمباران کرده‌است؛ جایی که شورشیان اسلام‌گرا و نیروهای ارتش سوریه و قوای اعزامی از ایران مشغول نبرد با هم هستند.

رویترز به نقل از گروهی از شورشیان گفته است جنگنده‌های روسیه روز یک‌شنبه دست به حملاتی به مواضعی از شورشیان در مناطقی اطراف خان‌طومان زده‌اند تا جلوی پیشروی آنها را به منطقه‌ای بگیرند، که گفته شده از پایگاه‌های اصلی حضور نیروهای اعزامی از سوی ایران است.

خان‌طومان، خود، منطقه‌ای‌ست که در حمله «جبهه‌النصره» در میانه اردیبهشت‌ماه، دست‌کم ۱۳ تن از نیروهای اعزامی از سوی ایران در آن کشته شدند.

روسیه روز شنبه گفته بود شورشیان اسلام‌گرا دست‌کم ۱۰۰۰ نفر نیروی مسلح دیگر به مناطق جنوبی حلب آورده‌اند.

گروهی از شورشیان، نیروهای شبه‌نظامی کرد «ی‌پ‌گ» را متهم به همراهی با نیروهای دولتی در حملات به جاده «کاستلو» کرده‌اند؛ جاده‌ای که شریانی مهم به منطقه تحت کنترل شورشیان در حلب است.

شورشیان نیز متهم به حمله به منطقه کردنشین «شیخ مقصود» شده‌اند که به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه دست‌کم ۱۳ کشته از جمله ۶ قربانی خردسال برجای گذاشته است.

نیروهای مورد حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا نیز درگیر نبردهایی با شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در استان حلب بوده‌اند.

حلب، پیش از جنگ مرکز اقتصادی سوریه و بزرگ‌ترین شهر آن کشور بود. جنگ داخلی سوریه تا کنون بین ۲۷۰ هزار تا نزدیک به نیم میلیون نفر قربانی برجای گذاشته و نیمی از جمعیت آن کشور را آواره کرده‌است.

XS
SM
MD
LG