لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

پیروزی کلینتون در انتخابات مقدماتی «جزایر ویرجین» و «پورتوریکو»


هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز رقابت‌های درون‌حزبی دمکرات‌ها، موفق شده اکثر آرای پورتوریکو را از آن خود کند؛ او پیش از این توانسته بود در «انجمن حزبی» در «جزایر ویرجین» ایالات متحده نیز از رقیب خود برنی سندرز پیشی بگیرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان پس از شمارش نزدیک به ۳۰ درصد آرا از پیروزی ۶۲ درصدی کلینتون در برابر سندرز در پورتوریکو خبر داده‌است.

طی روزهای آخر هفته در آمریکا، ۱۵ و ۱۶ خرداد ماه، این دومین پروزی خانم کلینتون در قلمروهای ایالات متحده است؛ یعنی مناطقی که مستقیما زیر نظر دولت فدرال هستند و خارج از حاکمیت ایالاتی قرار می‌گیرند. ایالات متحده ۱۶ قلمرو دارد.

وزیر خارجه پیشین آمریکا در صحفه توئیتر خود از شهروندان پورتوریکو تشکر کرده‌است.

این مجمع‌الجزایر در حال حاضر با بحران گسترده‌ای ناشی از بدهی و قرض دست به گریبان است و هر دو نامزد حزب دمکرات تلاش کردند تا کارزار خود را به طور مشخصی به این مشکل و راه‌‌حل‌های برون‌رفت از آن اختصاص دهند.

مجمع‌الجزایر پورتوریکو در مجموع ۶۰ دلگیت دارد که هیلاری کلینتون دست‌کم ۳۱ دلگیت را از آن خود می‌کند.

با حساب آخر هفته شمار نمایندگانی که در انتخابات درون‌حزبی به او رای داده‌اند به ۲۳۱۳ رای می‌رسد که اندکی کم‌تر از ۲۳۸۳ رای؛ کل آرای لازم برای کسب مقام نامزدی است.

شهروندان ساکن قلمروهای ایالات متحده در انتخابات درون‌حزبی هر دو حزب عمده آمریکا، دمکرات و جمهوری‌خواه، شرکت می‌کنند و آرای نمایندگان آنها نیز در گردهمایی نهایی احزاب شمرده می‌شود، اما آنها در رای‌گیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نمی‌کنند.​

در روزهای آینده انتخابات درون‌حزبی دمکرات‌ها در نیوجرزی و سپس ایالت پرجمعیت کالیفرنیا برگزار می‌شود.

برنی سندرز، رقیب خانم کلینتون گفته است تا گردهمایی ملی دمکرات‌ها در ژوئیه به رقابت با او ادامه خواهد داد. آقای سندرز می‌گوید هنوز به تغییر نظر و کسب آرای صدها تن از «ابر-نمایندگان» (مقام‌های ارشد حزبی که می‌توانند به هرکسی خواستند رای بدهند)، امیدوار است.

XS
SM
MD
LG