لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

هزاران نفر به مراسم خاکسپاری محمدعلی رفتند


نزدیک به ۱۴ هزار نفر از شهروندان به مراسم تشییع‌جنازه، نماز میت و خاکسپاری محمدعلی کلی، قهرمان پرآوازه مشت‌زنی، در شهر محل سکونت او، لویی‌ویل در ایالت کنتاکی رفتند.

نماز میت محمدعلی به دو زبان عربی و انگلیسی خوانده شده و بارها از او با عنوان «قهرمان مردم» نام برده شده‌است. مراسم یابود او که از روز پنج‌شنبه ۱۹ خرداد آغاز شده تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

محمدعلی، سه دوره قهرمان مشت‌زنی سنگین‌وزن جهان، نه تنها به خاطر دستاوردهای کم‌نظیر ورزشی‌اش، که به خاطر فعالیت‌های سیاسی، مخالفتش با حضور در جنگ ویتنام و تعهداتی که در مورد مسائل انسانی از خود نشان می‌داد، شهره است.

او طی سال‌های گذشته از جمله کسانی بود که در نامه‌هایی به مقام‌های ایرانی، از جمله به رهبر جمهوری اسلامی، درخواست آزادی کسانی مانند کوهنوردان آمریکایی بازداشت شده یا جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن‌پست را مطرح کرده بود. محمدعلی به ایران نیز سفر کرده بود.

جسی جکسون، کنشگر و سیاستمدار آمریکایی (در وسط تصویر)
جسی جکسون، کنشگر و سیاستمدار آمریکایی (در وسط تصویر)

خبرگزاری رویترز، از شرمن جکسون، از محققان مسلمان در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، نقل کرده است که «درگذشت محمدعلی در همه ما کمی احساس تنهایی در این جهان به وجود آورده‌است».

شرمن جکسون می‌گوید «یک چیز خیلی زیبا، گواهی بر زندگی، یک چیز درست و محکم، ما را ترک کرد».

محمدعلی در ۷۴ سالگی، پس از سال‌ها نبرد سخت با بیماری پارکینسون، ۱۴ خرداد ماه درگذشت.

او که در اصل کاسیوس کلی نام داشت، در سال ۱۹۶۴ با تغییر مذهب، به اسلام گروید، و نام خود را به محمد علی تغییر داد. در سال‌های بعدی به صوفی‌گری علاقه‌مند شد.

در روزهای آخر زندگی، این قهرمان پرآوازه مشت‌زنی، به سختی از دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان، و دیدگاه‌هایش انتقاد کرده بود.

اردوغان برای شرکت در مراسم یادبود محمدعلی به لویی‌ویل رفته است
اردوغان برای شرکت در مراسم یادبود محمدعلی به لویی‌ویل رفته است

اما آوازه محمدعلی و واکنش‌های گسترده به خبر درگذشت او، به ترامپ هم سرایت کرد. این نامزد جنجالی که خواستار ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا شده بود، در توئیترش به نقل از محمدعلی نوشت «هرکه آن‌قدر شجاع نیست که در زندگی‌اش خطر کند، هیچ چیزی به دست نخواهد آورد». که البته از منظر بسیاری از کاربران توئیتر، اشاره‌ای غیرمستقیم به فعالیت‌های خودش برای کسب مقام ریاست‌جمهوری آمریکا بود.

اوباما می‌گوید او انسانی منحصر بفرد بود

گزارش‌ها حاکی‌ست شهروندان ساکن نقاط مختلف آمریکا، برای شرکت در مراسم یادبود او به لوئی‌ویل رفته‌اند.

بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و بیلی کریستال، کمدین مشهور، از جمله شرکت‌کنندگان در مراسمی در روز جمعه هستند.

سالن آزادی ورزشگاه لویی ویل، جایی که مراسم یادبود او برگزار شده، محلی است که او اولین مسابقه مشت‌زنی حرفه‌ای خود را در آن انجام داد.

XS
SM
MD
LG