لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

برگزاری مراسم خاکسپاری محمد علی؛ به اردوغان اجازه سخنرانی ندادند


بیل کلینتون، رییس جمهوری آمریکا در حال سخنرانی در مراسم یادبود محمد علی.
بیل کلینتون، رییس جمهوری آمریکا در حال سخنرانی در مراسم یادبود محمد علی.

مراسم خاکسپاری محمد علی، بوکسور اسطوره‌ای و فعال مدنی آمریکایی، با حضور هزاران نفر از جمله‌ چهره شاخص هنری، اجتماعی وسیاسی جهان برگزار شد. این در حالی است که گفته می شود به رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه و ملک عبدالله، پادشاه اردن اجازه سخنرانی در این مراسم داده نشده است.

به گزارش «سی ان ان» روز جمعه مراسم خاکسپاری محمد علی با حضور هزاران نفر که از نقاط مختلف آمریکا و جهان به شهرلویی‌ویل در ایالت کنتاکی آمده بودند برگزارشد.

روز پنجشنبه نیز مراسم نماز میت محمد علی با حضور نزدیک به ۱۴ هزار نفر در این شهر برگزار شده بود.

این قهرمان بوکس و فعال مدنی ۱۴ خردادماه در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

به گزارش رویترز، در حدود ۱۰۰ هزار نفر در یک روز گرم و آفتابی در مسیر ۳۷ کیلومتری عبور خودرو حامل جسد محمد علی، به احترام او نامش را فریاد می زدند.

گزارش‌ها حاکی است در مراسم خاکسپاری محمد علی بیلی کریستال کمدین معروف، برایان گامبل، و بیل کلینتون، رئیس جمهوری سابق آمریکا، سخنرانی کردند.

بیل کلینتون دراین مراسم گفت: او وقتی که بسیار جوان بود تصمیم گرفت که داستان زندگی‌ اشرا خودش بنویسد.

در این مراسم، ربایی مایکل لرنر،سردبیر نشریه دینی یهودیان به نام «تیکان»،سخنرانی خودرا در میان تشویق حضار آغاز کرد و گفت: من دراینجا به نمایندگی ازیهودیان آمریکا می گویم،یهودیان نقش مهمی در همبستگی با آفریقایی -آمریکایی ها در مبازارت انها داشته اند، و امروز ما در همبستگی با مسلمانان در جهان و در این کشوردر کنار آنها ایستاده ایم و می گوییم به سیاستمداران و یا هرکس دیگری اجازه نمی دهیم که مسلمانان را به خاطر چند نفر مورد سرزنش قرار دهند.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است این مراسم با حاشیه هایی همراه بوده است.

به گزارش واشینگتن پست،پس از آنکه به رجب طیب اردوغان، ئیس‌جمهوری ترکیه اجازه سخنرانی دربخش اصلی مراسم خاکسپاری محمد علی، بوکسور اسطوره‌ای، داده نشد، وی با هواپیمای اختصاصی به همراه چند تن از مقامات این کشور، پیش از مراسم خاکسپاری شهر لویی‌ویل در ایالت کنتاکی را به مقصد ترکیه ترک کرد.

دفتر رییس جمهوری ترکیه اعلام کرده است که آقای اردوغان سفر خودرا کوتاه کرده است ولی توضیح بیشتری دراین خصوص ارائه نکرده است.

طبق این گزارش ابتدا نام رجب طیب اردوغان به همراه بیل کلینتون و بیل کریستال در فهرست سخنرانان این مراسم قرار داشت، اما روز دوشنبه باب گونل، سخنگوی خانوادگی محمد علی، اعلام کرد که نام دو میهمان به فهرست سخنرانان مراسم خاکسپاری اضافه شده است.

واشینگتن پست نوشته است، اضافه شدن نام این دو به مثابه حذف نام رجب طیب اردوغان و ملک عبدالله، پادشاه اردن از فهرست سخنرانان اصلی بود.

باب گونل گفته است، این دو رهبر با مهربانی خود این مساله را درک و پذیرفته اند.

واشینگتن پست همچین نوشته است، برخی گزارش‌ها حاکی است که حذف سخنرانی رجب طیب اردوغان به دلایلی دیگری به جز اضافه شدن دو سخنران جدید بوده است.

رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه در مراسم نماز میت محمدعلی حضور داشت.

یک خبرگزاری ترکیه نوشته است در روزی که مراسم نماز میت برگزار شد، رجب طیب اردوغان قصد داشت قطعه پارچه‌ای از پوشش کعبه را روی تابوت محمدعلی قرار دهد، اما سازماندهندگان مراسم با این درخواست مخالفت کردند.

در همین حال برخی از گزارش‌های تایید نشده حاکی از ان است که خانواده محمد علی از فتح گولن، شخصیت مذهبی ترکیه، دعوت کرده اند تا در مراسم خاکسپاری شرکت کند و همین امر باعث ناراحتی رجب طیب اردغان شده است.

فتح الله گولن از مخالفان رجب طیب اردوغان محسوب می شود و هم اکنون در آمریکا زندگی می کند.

XS
SM
MD
LG