لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

اوباما: حادثه اورلاندو، اقدامی تروریستی و زاییده نفرت بود


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در واکنش به تیراندازی مرگ‌بار اورلاندو، این حادثه را «اقدامی تروریستی» و «زاییده تنفر» خواند و تأکید کرد که نباید از هیچ تلاشی برای کشف احتمال وابستگی مهاجم به گروه‌های تروریستی فروگذار کرد.

به گزارشی خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای اوباما در سخنانی یادآور شد که پلیس فدرال آمریکا، این حادثه را به عنوان «اقدامی تروریستی» بررسی می‌کند و نباید از هیچ تلاشی در مورد اینکه آیا ضارب وابسته به گروه‌های تروریستی بوده یا نه، فروگذار کرد.

عمر صدیق متین، بامداد یکشنبه به وقت شرق آمریکا، در حادثه‌ای که «مرگ‌بارترین تیراندازی در تاریخ آمریکا» نام گرفته، ۵۰ تن را در یک باشگاه شبانه هم‌جنس‌گرایان کشت و ۵۳ تن دیگر را زخمی کرد.

آقای اوباما با اشاره این موضوع تأکید کرد که این حمله به طور جدی یادآوری می‌کند که حمله به هر آمریکایی، «حمله به همه ماست».

ساعتی پیش از سخنان آقای اوباما، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام رسمی ایالات متحده نوشت که هنوز «شواهدی در مورد ارتباط مستقیم» میان ضارب تیراندازی اورلاندو و گروه حکومت اسلامی در دست نیست.

یک مقام رسمی که به شرط ناشناس ماندن با خبرگزاری رویترز صحبت کرده، گفته است که تاکنون در مورد ارتباط مستقیم میان عمر صدیق متین با گروه خلافت اسلامی یا هیچ گروه افراطی دیگری در خارج از آمریکا شواهدی در دست نیست.

گرچه او تأکید کرده است که مقام‌های امنیتی همچنان در حال روشن کردن ارتباط احتمالی میان این مظنون و گروه‌های افراط‌گرا هستند.

این در حالی است که شبکه خبری ان بی‌سی می‌گوید ضارب اورلاندو، پیش از اقدام به تیراندازی در تماس با ۹۱۱، تلفن اضطراری آمریکا، به گروه حکومت اسلامی و رهبر آن ابوبکر بغدادی «سوگند وفاداری» خورده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:01:32 0:00
لینک مستقیم

این مهاجم ۲۹ ساله عمر صدیق، که سه ساعت پس از هجوم به این باشگاه شبانه و در هنگام مداخله پلیس کشته شد، در سال ۱۹۸۶ در شهر نیویورک به دنیا آمده اما پدر و مادرش متولد افغانستان هستند.

فاکس نیوز نیز در گزارشی می‌گوید که عمر صدیق متین، از سال ۲۰۱۳ برای پلیس فدرال آمریکا شناخته شده بوده و اخیراً پرونده‌ای به نام او در اف‌بی‌آی گشوده شده است.

پیشتر رویترز به نقل از یکی از مقامات ارشد اف‌بی‌آی نوشته بود که وی احتمالاً از هواداران گروه حکومت اسلامی (داعش) بوده، گرچه این مقام پلیس فدرال آمریکا تأکید کرده بود که این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد.

با این حال ریک اسکات، فرماندار فلوریدا، تصریح کرده که این اقدام «به روشنی اقدامی تروریستی، و مشمئزکننده است، که باید هر شهروند آمریکایی از آن عصبانی باشد».

اظهارات خانواده مهاجم

پدر عمر صدیق به شبکه خبری ان بی سی گفته است که اقدام فرزندش هیچ ربطی به دین ندارد، و افزوده است که فرزندش با چند ماه پیش با دیدن دو مرد هم‌جنس‌گرا که در میامی سرگرم بوسیدن هم بودند، عصبانی شده بود، و این موضوع ممکن است ارتباطی به حمله او به این باشگاه شبانه داشته باشد.

عمر صدیق متین. عامل تیراندازی در اورلاندو
عمر صدیق متین. عامل تیراندازی در اورلاندو

آقای صدیق گفته است که «ما بابت این حادثه عذرخواهی می‌کنیم. ما از اقدامات او بی‌اطلاع بودیم، و همچون همه کشور در حیرت به سر می‌بریم».

همزمان واشینگتن پست به نقل از همسر سابق عمر صدیق متین نوشته است که او در زمان ازدواج بارها از همسرش کتک خورده است.

همسر سابق عمر صدیق که به دلیل عدم احساس امنیت حاضر به افشای نام خود نشده، گفته است که هشت سال پیش به صورت آنلاین با او آشنا شده و پس از آن برای ازدواج به فلوریدا مهاجرت کرده است.

این دو در سال ۲۰۰۹ در سن لوییس فلوریدا با هم ازدواج می‌کنند و به گفته خانواده عمر صدیق یک پسر سه ساله هم دارند.

اما در حالی که به گفته همسر سابق عمر صدیق، همه چیز در آغاز ازدواج‌شان به خوبی پیش می‌رفته، اما پس از چندی همسرش اقدام به آزار و اذیت او کرده است.

او در عین حال گفته عمر صدیق، به ظاهر فردی طبیعی بود، و چندان مذهبی به نظر نمی‌رسید.

دیگر واکنش‌ها

حمله مرگبار اورلاندو، با واکنش مقام‌های مختلف کشورهای مختلف جهان روبه‌رو شد، و چهره‌هایی از جمله رئیس‌جمهور و وزیر خارجه فرانسه، و نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایتالیا، و نیز پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان، پیشاپیش دیگر شخصیت‌ها این حادثه را محکوم و با بازماندگان حادثه ابراز همدردی کردند.

ساعاتی پس از کشتار دسته‌جمعی در اورلاندوی فلوریدا، دونالد ترامپ نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است که در مورد «تروریسم افراطی اسلامی» حق با او بوده است.

او گفته است که از اینکه دیدگاه او را در مورد «تروریسم افراطی اسلامی» ستوده‌اند، ممنون است. اما بیش از ستایش، او خواستار سرسختی و هوشیاری است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:01:48 0:00
لینک مستقیم

هیلاری کلینتون نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، در توئیتر نوشته است که همچنان منتظر اطلاعات بیشتر در مورد این حادثه است، به کسانی می‌اندیشد که تحت تأثیر این رویداد سهناک واقع شده‌اند.

ساعتی پس از این اظهار نظر اولیه، خانم کلینتون حادثه اورلاندو را «اقدامی تروریستی» خواند و از شهروندان آمریکایی خواست تلاش‌شان را «برای دفاع از کشور در برابر تهدیدهای خانگی و خارجی» دو چندان کنند.

برنی سندرز، نامزد انتخابات مقدماتی حزب دموکرات، حادثه اورلاندو را «سهمناک و غیرقابل باور» خوانده، و برای مجروحان حادثه آرزوی بهبود کرده است.

باب کیسی سناتور دموکرات پنسیلوانیا، گفته است که اکنون زمان آن است که کنگره در مورد خشونت با سلاح گرم اقدامی نهایی صورت دهد و سلاح‌های با کاربرد نظامی را ممنوع کند.

XS
SM
MD
LG