لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۷:۰۹ - ۶ دسامبر ۲۰۱۶

کنسرت «بیستی بویز» در نیویورک از دید 50 تماشاگر: Awesome


(rm) صدا | [ 4:42 mins ]
فیلمی از یک کنسرت گروه رپ و هیپ‌هاپ بیستی بویز Beastie Boys در تالار مدیسون اسکوئر گاردن نیویورک از این هفته بر پرده سینماهای آمریکا به نمایش در آمد که فرق اساسی آن با فیلم‌هائی که از کنسرت‌های زنده رپ یا راک تهیه می‌شود این است که این فیلم به تمامی توسط تماشاگران فیلمبرداری شده است. بیستی بویز، سه هنرمند سفیدپوست نیویورکی، اینک در دهه چهل عمر خود هستند و بیشتر از بیست سال است به عنوان گروهی مبتکر، پیشتار و سازش‌ناپذیر سرآمد موسیقی‌ای هستند که خود در به وجود آوردن و شکل بخشیدن به آن سهم عمده‌ای ایفا کردند. آنها برای فیلمبرداری از کنسرت اکتبر سال 2004 خود در تالار مشهور مدیسون اسکوئر گاردن نیویورک، دوربین‌های یک‌شکل و سبک وزن اما حساس به دست 50 تماشاگر، تصمیم گرفتند فیلمی به وجود بیاورند در باره تجربه تماشاگر از دیدن کنسرت خود. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): در فیلم Awesome ، آنچه تماشاگر را چنانکه از اسم آن بر می‌آید به بهت و حیرت می‌برد، زاویه‌های خاص فیلمبرداری 50 فیلمبردار آماتور است و البته مونتاژ هنرمندانه کارگردان فیلم آقای نتنی‌یل هرن‌بلوئر Nathaniel Hornblower معروف به ادم یاوچ Adam Yaouch یکی از سه عضو گروه بیستی بویز که یک سال صرف مونتاژ این فیلم کرده است. بیستی بویز، گروهی که اعضای آن، سه جوان سفیدپوست نیویورکی، اینک در دهه چهل عمر خود هستند و بیشتر از بیست سال است به عنوان گروهی مبتکر، پیشتار و سازش‌ناپذیر سرآمد موسیقی‌ای هستند که خود در به وجود آوردن و شکل بخشیدن به آن سهم عمده‌ای ایفا کردند. آنها برای فیلمبرداری از کنسرت اکتبر سال 2004 خود در تالار مشهور مدیسون اسکوئر نیویورک، زاویه‌ای ابتکاری و غیرعادی را انتخاب کردند: از میان تماشاگران. آنها با دادن دوربین‌های یک‌شکل و سبک وزن اما حساس به دست 50 تماشاگر، تصمیم گرفتند فیلمی به وجود بیاورند در باره تجربه تماشاگر از دیدن کنسرت خود. منتقدی در یک مجله تخصصی سینمائی به نام فیلم ترت Film Threat می‌نویسد اسم این فیلم، Awesome به معنی هیبت‌آور و بهت‌انگیز نمی‌توانست دقیق‌تر توصیف کننده حالت تماشاگر از دیدن این فیلم باشد و گروه بیستی بویز با این فیلم در واقع هدیه‌ای داده‌اند به علاقمندان. منتقد واشینگتن پست، خانم ان هورندی Ann Hornaday می‌نویسد جالب تر از خود کنسرت، که دیدنی است، دیدگاه فیلمبرداران آماتور است که از جمله گاه همراهی دقیق تماشاگران با کلمات گروه بیستی بویز را به دقت و با علاقه ثبت کرده‌اند: حاصل کار، یک فیلم کنسرتی کشنده است و شاهدی پرجذبه و وجدآور در باره شادی‌های کنسرت رفتن و بزرگداشتی از قابلیت‌های مردمسالاری‌پرور تکنولوژی فیلمسازی، که بیستی بویز را نشان می‌دهد در حال اجرائی خستگی‌ناپذیر با شوخی توام با مهارت و فروتنی توام با جسارت، از جمله در عرضه ترانه مشهور Brass Monkey . تای بر Ty Burr متقد باستن گلوب هشدار می‌دهد که تماشای ادیت یا مونتاژ سریع فیلم ممکن است برای سلامتی ضرر داشته باشد. او یادآور می‌شود که این فیلم از کنسرت بیستی‌بویز دقیقا نقطه عکس فیلم اخیر جاناتان دمی از کنسرت نیل یانگ در نشل‌ویل است که آنهم از قضا با قرار دادن دوربین در جایگاه تماشاگران قصد داشت زاویه دید تماشاگر را ثبت کند اما در حالیکه در فیلم بیستی بویز زاویه دید ما بین 50 دوربین مختلف در حرکت است، در فیلم نیل یانگ، حتی از حرکت دادن زیادی دوربین هم پرهیز شده بود. بر معتقد است که این فیلم بهتر از هرفیلم دیگری موفق شده است وحدت جمعی که در یک کنسرت راک میان تماشاگران به وجود می‌آید، به تصویر بکشد. الیزابت وایتزمن در نیویورک دیلی نیوز می‌نویسد فیلم Awesome شوقی معادل بودن در کنسرت را در دل تماشاگر بر می‌انگیزد و از نظر منتقد نیویورک تایمز، اما، ابتکار دادن دوربین به دست 50 فیلمبردار آماتور چندان هم درخشان نیست زیرا در بدترین حالت به دوربین تلفن همراه شبیه می‌شود که به حمله صرع دچار شده باشد. اما منتقد مجله اینترنتی سالون دات کام، آقای اندرو اوهیر Andrew O’hehir بعضی مواقع هنرمندان بعد از آنکه تازگی‌ آنها اندکی محو شود، جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند و فیلم Awesome مقطعی اتفاقی از هنر بیستی بویز را نشان می‌دهد که جهان‌بینی پانک راک را با موسیقی هیپ‌هاپ قاطی کرد برای تماشاگرانی که مطمئن نبودند باید مبارزه کنند یا رقص و پایکوبی، و به آنها راهی نشان داد که مبارزه و پایکوبی را با هم درآمیزند. بعد از این فیلم بیستی بویز و علاقمندانشان خیس عرق، خسته ولی شادمان خواهند بود.
XS
SM
MD
LG