لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

برنامه ایران برای گسترش ۱۴ میلیارد دلاری ظرفیت پالایشگاهی


ایران برنامه‌ریزی کرده‌است تا از طریق افزایش ۷۰ درصدی ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی طی چهار سال آینده و بهبود کیفیت سوخت مورد استفاده در بازار داخلی واردات بنزین را کاهش دهد.

خبرگزاری بلومبرگ دوشنبه ۲۴ خردادماه از قول عباس کاظمی مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گزارش داد که قرار است با راه‌اندازی پنج پالایشگاه جدید، ظرفیت پالایشی تا سال ۲۰۲۰ از ۱٫۸۵ میلیون بشکه در روز کنونی به ۳٫۲ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

به گفته کاظمی، ایران همچنین نیاز به ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای بهبود کارایی پنج پالایشگاه فعلی به منظور تولید بنزین با کیفیت بالاتر دارد.

این گزارش می‌افزاید، ایران که سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است در حال افزایش تولید نفت پس از برداشته شدن تحریم‌ها علیه این کشور در ماه ژانویه است. از زمان رفع تحریم‌ها تاکنون ایران توانسته به سطح تولید نفت پیش از تحریم‌ها نزدیک شده و تولید گاز طبیعی را در میدان پارس جنوبی، که بخشی از بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است، افزایش دهد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز، که یکی از پالایشگاه‌های برنامه‌ریزی شده‌است، قرار است در ماه مارس (فروردین سال آینده خورشیدی) راه‌اندازی شود. این پالایشگاه با استفاده از میعانات گازی که نوعی نفت خام بسیار سبک است، بنزین و نفتا برای استفاده در مجتمع‌های تولید مواد شیمیایی تولید خواهد کرد.

شرکت‌های خصوصی نیز قرار است پالایشگاه میعانات گازی سیراف را در بندر عسلویه راه‌اندازی کنند. این مجتمع که شامل هشت واحد، هر یک به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز است میعانات گازی پارس جنوبی را تبدیل به نفتا خواهد کرد.

کاظمی می‌گوید ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای بهبود کیفیت تولید پالایشگاه‌های اصفهان، تبریز، تهران، بندر عباس، و آبادان انجام خواهد شد. دولت سرمایه‌گذاری در پالایشگاه آبادان را به عهده می‌گیرد و در پی جذب سرمایه‌گذاری در دیگر پالایشگاه‌هاست. به گفته او دولت در حال مذاکره با شرکت‌هایی از کره جنوبی و ژاپن برای جلب مشارکت آنهاست.

ایران همچنین برای ساخت سه پالایشگاه جدید برنامه‌ریزی کرده‌است: پالایشگاه «بهمن گنو» در بندر جاسک با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز، پالایشگاه آناهیتا در استان کرمانشاه در غرب کشور با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز، و پالایشگاه پارس که ظرفیت پالایش ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی در روز را دارد.

«توشار تارون بنسال» تحلیلگر نفتی در شرکت مشاوره‌ای «اف‌جی‌ای» سنگاپور می‌گوید تنها فرآورده‌ای که ایران نیاز دارد بنزین است. به گفته او تبدیل میعانات گازی به بنزین به ایران کمک خواهد کرد واردات را در سه‌ماهه دوم ۲۰۱۷ قطع کنند.

ایران در سال گذشته خورشیدی روزانه بطور متوسط ۶۲٫۵ میلیون لیتر در روز تولید بنزین داشت، در حالی که مصرف بنزین ۸ میلیون لیتر بیشتر از این رقم بود که از طریق واردات تأمین شد.

XS
SM
MD
LG