لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

یکی از بانک‌های اجرا کننده تحریم‌ حزب‌الله لبنان هدف حمله قرار گرفت


صحنه‌ای از خسارت وارده به بانک بلوم در نتیجه انفجار یکشنبه‌شب.
صحنه‌ای از خسارت وارده به بانک بلوم در نتیجه انفجار یکشنبه‌شب.

انفجار بمبی شامگاه یکشنبه ۲۳ خرداد یکی از ساختمان‌های بانک لبنان و المهجر (بلوم) را در مرکز بیروت پایتخت لبنان هدف قرار داد.

نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان اعلام کرد که این انفجار، خسارت‌های مادی در پی داشت اما کسی در آن کشته نشد.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت انفجار را بر عهده نگرفته است.

صنعت بانکداری لبنان هم‌اکنون در مرکز بحرانی سیاسی قرار دارد که در پی تحریم بسیاری از شخصیت‌های حزب‌الله و موسسه‌های وابسته به آن از سوی ایالات متحده آمریکا آعاز شد.

بانک مرکزی لبنان، دستور اجرای این تحریم‌ها را به منظور دور ماندن از تحریم‌های آمریکا صادر کرد. از این رو بانک‌های لبنانی، حساب حدود ۱۰۰ شخصیت حقیقی و حقوقی مرتبط با حزب‌الله را بستند.

بانک بلوم از جمله بانک‌هایی است که حساب‌های مرتبط با حزب‌الله را مسدود کرد.

خبرگزاری دولتی لبنان به نقل از سازمان صلیب سرخ این کشور گزارش داد که دو تن در اثر انفجار، زخم سطحی برداشتند و سرپایی مداوا شدند.

پس از انفجار، دود سیاه از محل حادثه برخاست و شبکه المستقبل، تصاویری از آسیب‌های وارد شده به ساختمان بانک را پخش کرد.

سرلشکر ابراهیم بصبوص مدیرکل سازمان امنیت داخلی لبنان گفت:‌ «انفجار ناشی از بمبی بود که در گلدانی در کنار دیوار بانک کار گذاشته شده بود. این بمب حاوی ۱۵ کیلوگرم مواد منفجره بود».

وزیر کشور لبنان هم گفت که بانک هدف انفجار بود. او تاکید کرد که این انفجار، ارتباطی با گروه «حکومت اسلامی» که پیشتر چند انفجار انتحاری در بیروت انجام داده بود، ندارد.

در آخرین انفجاری که در بیروت روی داد، حومه جنوبی شیعه نشین این شهر که تحت نفوذ حزب‌الله است، هدف قرار گرفت و در آن بیش از ۴۰ تن کشته شدند. مسئولیت آن انفجار را گروه «حکومت اسلامی» بر عهده گرفته بود.

قانون تحریم حزب‌الله

حزب‌الله لبنان که ایالات متحده آن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است، نفوذ سیاسی وسیعی در لبنان دارد. شاخه نظامی این حزب هم نقش بزرگی در حمایت از نظام بشار اسد رییس جمهوری سوریه در جنگ با مخالفانش ایفا می‌کند. حزب‌الله که از سوی ایران حمایت می‌شود، توان تسلیحاتی بالایی دارد.

قانون تحریم حزب‌الله لبنان ۲۴ آذر ۱۳۹۴ در در کنگره آمریکا تصویب شد و رییس جمهوری این کشور هم آن را امضا و ابلاغ کرد.

این مصوبه به دو قانون مبارزه با منابع مالی سازمان‌های تروریستی و جلوگیری از پولشویی استناد کرده است.

این قانون نه تنها نهادها و افراد مرتبط با حزب الله را تحریم می‌کند، بلکه هر موسسه یا نهاد مالی- پولی، شرکت یا فردی را که با این حزب همکاری داشته باشند یا کمکی به آن برساند نیز تحت تحریم آمریکا قرار می‌دهد.

رسانه‌های لبنانی از انفجار می‌گویند

روزنامه‌های لبنانی روز دوشنبه تقریبا بر این مسئله اجماع داشتند که انفجار شامگاه یکشنبه، با اجرای قانون تحریم‌ حزب‌الله ارتباط دارد.

روزنامه النهار نزدیک به جریان منتقد حزب‌الله در سر مقاله‌ای با عنوان «ترساندن بانک‌ها ... پیامی که رسید اما چیزی را تغییر نمی‌دهد» نوشت: «موضع مشخصی در برابر قانون آمریکایی و ضرورت اجرای آن وجود دارد».

این روزنامه افزوده است: «عاملان انفجار، شامگاه یکشنبه و زمان افطار را برای اجرای عملیات خود انتخاب کردند تا کسی در آن کشته نشود. هدف آنها هم مشخص است:‌ ارسال پیام به بانک‌ها».

النهار دلیل احتمالی انتخاب بانک بلوم را، قاطعیت بیشتر این بانک در اجرای قانون آمریکایی تحریم حزب‌الله دانسته است.

بانک بلوم، یکی از بزرگترین بانک‌های لبنانی به شمار می‌آید و نامش در کنار نام سه بانک لبنانی دیگر، در فهرست قدرتمندترین صد موسسه مالی عربی منتشر شده از سوی مجله فوربس قرار دارد.

اما روزنامه‌‌های نزدیک به حزب‌الله، هدف انفجار شامگاه یکشنبه را تلاشی برای «ایجاد فتنه در کشور» توصیف کرده‌اند.

روزنامه الاخبار نزدیک به حزب‌الله که دفترش در ساختمانی مقابل محل انفجار قرار دارد، نوشت: «تروریسم بانک بلوم را هدف قرار می‌دهد:‌ محاصره مقاومت با تحریم‌ها و فتنه».

این روزنامه افزوده است:‌ «همگان می‌دانند که حزب‌الله با بخشی از صنعت بانکداری، وارد تنش شده است، دلیل آن هم اجرای قانون آمریکایی علیه حزب است».

الاخبار ادامه داده است: «در این لحظه، طرفی تصمیم گرفت وارد بازی شود، از این رو با انفجاری تروریستی، بانک بلوم را هدف قرار داد تا مقاومت را در موضع اتهام قرار دهد و آن را با فتنه و تحریم‌ها، محاصره کند».

XS
SM
MD
LG