لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

آیت‌الله خامنه‌ای: اگر آمریکایی‌ها برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم


آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد در دیدار با مقام‌های بلندپایه نظام جمهوری اسلامی گفت که «ما برجام را نقض نمی‌کنیم» ولی اگر آمریکایی‌ها «برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم».

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای اظهار داشت: «ما برجام را نقض نمی‌کنیم لکن اگر طرف مقابل نقض کند که الان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا دارند تهدید می‌کنند که برجام را پاره می‌کنیم؛ اگر آنها برجام را پاره کردند ما آن را آتش می‌زنیم».

گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی در حالی بیان شده است که مقامات وزارت خارجه ایران بارها سخنان دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را «تبلیغات انتخاباتی» دانسته و گفته‌اند نباید ادعاهایی را که در دوران تبلیغات انتخاباتی آمریکا مطرح می‌شود، جدی گرفت.

دونالد ترامپ نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته است که اولویت اصلی‌اش لغو توافق اتمی با ایران است.

در مقابل، دولت باراک اوباما هشدار داده که اگر رییس جمهوری بعدی ایالات متحده اقدامی علیه توافق هسته‌ای با ایران بکند، این امر پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.

آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان روز سه شنبه‌اش گفت که «موافقان و مخالفان برجام هر دو مبالغه می‌کنند» و در عین حال به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاخت و آن را موجب سوء استفاده «دشمن» دانست.

رهبر ایران با اشاره به شش قدرت جهانی طرف‌ مذاکره با ایران اظهار داشت: «نکاتی که می‌گویم مطلقاً مربوط به برادرانی که زحمت کشیده‌اند نیست بلکه به طرف مقابل است. برجام یک خلل و فرجی دارد که موجب سوءاستفاده دشمن شده است».

آیت‌الله خامنه‌ای مدعی شده که «در برجام طرف مقابل وظیفه‌اش رفع تحریم‌ها بوده که برطرف نکرده» است و تاکید کرده که «مسئله‌ بانک‌ها حل نشده، مسئله‌ بیمه‌ نفتکش‌ها در سطح محدودی انجام می‌شود و پول‌های نفت و پول‌هایی که در دیگر کشورها داریم به ما داده نمی‌شود».

وی، آمریکایی‌ها را متهم کرده که «بخش مهمی از تعهدات‌شان را انجام ندادند اما ما پیش‌پرداخت‌ها را انجام داده‌ایم و غنی‌سازی ۲۰ درصد و فردو و اراک را تعطیل کردیم».

رهبر ایران، کسانی را که «دشمن» خوانده است متهم کرده که می‌خواهند «توانمندی‌های جمهوری اسلامی را متوقف کند یا از بین ببرد یا اقلاً از رشد آنها جلوگیری کند».

آیت‌الله خامنه‌ای خواستار آن شده است ایران تا جایی که می‌تواند باید «توانمندی‌های» خود را «افزایش» دهد و افزوده است که «اگر (قدرت ایران را) افزایش دادیم آن‌وقت می‌توانیم به مردم بگوییم مردم آسوده باشید».

رهبر ایران با وجود تایید توافق اتمی وین بارها از آن انتقاد کرده و از جمله روز ۱۴ خرداد گفته بود: «تجربه‌ مذاکرات هسته‌ای را نباید فراموش کنیم که اگر ما کوتاه هم بیاییم، آمریکا دست از نقش مخرب خود بر نمی‌دارد».

محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران نیز روز ۱۷ فروردین در اولین جلسه شورای عالی فرماندهان سپاه در سال ۹۵ تاکید کرده بود که توافق اتمی وین «هرگز یک سند افتخار» نیست و مردم «با اکراه» آن را پذیرفتند.

این در حالی است که رییس جمهوری ایران بارها تاکید کرده که توافق اتمی وین «سایه شوم جنگ» را از سر ایران دور کرده و «پیروزی سیاسی و سپس اقتصادی» را برای جمهوری اسلامی به ارمغان آورده است.

وی روز ۱۶ فروردین گفته بود که منتقدان توافق اتمی وین «گویا فراموش کرده‌اند که اگر برجام نبود امروز حتی یک بشکه نفت نمی‌توانستیم صادر کنیم».

هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران نیز روز ۱۲ خرداد «مخالفت جدی» جمهوری‌خواهان آمریکا، اسرائیل و «عرب‌های خلیج‌فارس» با توافق اتمی وین و «همراهی» برخی «تندروها» در داخل ایران با آنان را «شگفت‌انگیز» خوانده و گفته بود که «برخی در داخل می‌گویند باید برجام را نقض کنیم».

XS
SM
MD
LG