لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

اوباما: اظهارات ترامپ درباره مسلمانان بازتاب آرمان های دمکراتیک ما نیست


باراک اوباما،رییس جمهوری آمریکا
باراک اوباما،رییس جمهوری آمریکا

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه از اظهارات دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری، در خصوص منع ورود مهاجران مسلمان به آمریکا انتقاد کرد. پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفته است این پیشنهاد به نفع ایالات متحده نیست.

دونالد ترامپ پیشنهاد کرده بود برای مقابله با وقوع حوادثی مانند کشتار اورلاندو را که منجر به کشته شدن ۴۹ تن و مجروح شدن ۵۳ تن شد، مهاجران مسلمانی که کشورهایشان «سابقه تروریسم» دارند از ورود به آمریکا منع شوند. حمله به کلوب شبانه همجنسگرایان در شهر اورلاندو در ایالت فلوریدا توسط یک آمریکایی افغان تبار انجام شد.

باراک اوباما روز سه شنبه در واکنش به انتقادهای جمهوریخواهان گفته است: تاکنون جمهوریخواهان از من انتقاد می کنند که چرا از عنوان «اسلام رادیکال» استفاده نمی کنم، و می گویند تا از عبارت اسلام رادیکال استفاده نکنیم، نمی توانیم داعش را شکست دهیم. واقعا استفاده از این برچسب چه دستاوری دارد؟ این که برای تهدیدی از نام‌های متفاوت استفاده کنیم، باعث نخواهد شد که این تهدید از بین برود. این (انتقاد) یک نوع تلاش سیاسی برای انحراف افکار عمومی است.

باراک اوباما تصریح کرده است که از گذشته بر این باور بوده است که افراط گرایان از اسلام برای توجیه اقدامات تروریستی استفاده می کنند.

وی در ادامه با اشاره به این که عبارت «اسلام رادیکال» هیچ قدرت جادویی ندارد، تصریح کرده که مناقشه بر سر این عبارت، فقط لفاظی سیاسی است.

به گزارش رویترز، باراک اوباما بدون نام بردن از دونالد ترامپ گفته است: نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری اکنون پیشنهاد می کند ورود مهاجران مسلمان به آمریکا ممنوع شود. ما صدایی را می شنویم که مخالف مهاجرت است و پیشنهاد می کند که تمامی پیروان یک دین در خشونت‌ها نقش دارند و همدست هستند.

دونالد ترامپ پس از کشتار اورلاندو بار دیگر خواستار منع ورود مهاجران مسلمان به آمریکا شده بود. وی گفته بود از این طریق می توان مانع حملاتی مانند اورالاندو شد.

این در حالی است که باراک اوباما روز سه شنبه با اشاره به این که عوامل حملاتی مانند سن برنادینو و اورلاندو شهروند آمریکا بوده اند، اظهار داشت: آیا می بایست اکنون با تمامی شهروندان آمریکایی مسلمان رفتار دیگری داشت؟ آیا باید همه آنها را به طور ویژه زیر نظر گرفت؟ آیا باید آنها را به دلیل اعتقاداتشان مورد تبعیض قرارداد؟

آقای اوباما در ادامه گفته است: ما این حرف‌ها را در جریان کارزارهای انتخاباتی شنیدیم، ولی آیا واقعا مقام‌های حزب جمهوریخواه با این اظهارات موافقند؟ چرا که این آمریکایی نیست که ما می خواهیم و بازتاب آرمان های دمکراتیک ما نیست. این (پیشنهاد) باعث امنیت بیشتر ما نخواهد شد، بلکه باعث نا امنی خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی که دونالد ترامپ به انتقاد‌های باراک اوباما در روز سه شنبه پاسخ داده و گفته است: ما نباید اجازه بدهیم آدم‌های ضعیف و غیر موثر رهبری ما را به عهده بگیرند.

به گزارش «سی ان ان» نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه بدون نام بردن از باراک اوباما گفت، به نظر، او بیشتر از من عصبانی است، تا کسی که در اورلاندو ۴۹ نفر را کشت.

واکنش پل رایان

پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا و بلندپایه‌ترین مقام حزب جمهوریخواه روز سه شنبه گفته است، پیشنهاد دونالد ترامپ در باره منع ورود مسلمان مهاجر به آمریکا به نفع ایالات متحده نیست.

به گزارش «ای بی‌سی» پل رایان دریک کنفرانس خبری در «کمیته ملی جمهوریخواهان» اظهار داشت: فکر نمی کنم منع ورود مسلمان به نفع کشورمان باشد. فکر نمی کنم (چنین پیشنهاد) بازتاب اصولی باشد که ما به آن اعتقاد داریم.

عمر متین، یک آمریکایی افغان‌تبار بامداد روز یکشنبه به یک کلوب شبانه همجنسگرایان در شهر اورلاندو در ایالت فلوریدا حمله کرد. این مرگبارترین تیراندازی به سوی مردم در تاریخ آمریکاست.

رییس پلیس فدرال آمریکا روز دوشنبه گفت که عمر متین در تماس تلفنی با پلیس با رهبر گروه «حکومت اسلامی» (داعش) اعلام وفاداری کرده بود.

XS
SM
MD
LG