لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

همسر مهاجم اورلاندو از قصد او برای حمله «باخبر بود»


عمر صدیق متین
عمر صدیق متین

خبرگزاری‌ها و رسانه‌های آمریکایی به نقل از یک مقام قضائی آن کشور می‌گویند، نور سلمان، همسر عمر صدیق متین، مهاجم اورلاندو، بزرگ‌ترین کشتار فردی با اسلحه در آمریکا، از قصد او «باخبر بوده است».

او احتمالا به زودی با «اتهام‌های جنایی روبه‌رو می‌شود».

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان سناتور آنگس کینگ، یکی از اعضای کمیته امنیتی سنا، گفته است «به نظر می‌رسد او اطلاعاتی در مورد آنچه قرار است اتفاق بیافتد، داشته».

سناتور کینگ به سی‌ان‌ان گفته است «او قطعا، در حال حاضر فردی مرتبط به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد در حال همکاری‌ست و ممکن است اطلاعات مهمی در اختیار ما بگذارد».

شبکه سی‌بی‌اس به نقل از بازرسان کشتار اورلاندو می‌گوید همسر متین در حال همکاری‌ست، ولی احتمالا با اتهام‌های جنایی روبه‌رو می‌شود؛ تا کنون هیچ مدرکی به دست نیامده که نشان دهد نور سلمان، به پلیس زنگ زده و در مورد وقایعی که احتمال می‌داد متین در حال برنامه‌ریزی‌ست، به آنها هشدار داده باشد.

وب‌سایت فاکس‌نیوز گفته احتمال دارد مقام‌های قضائی، همسر متین را به عنوان متهم درجه دو در رابطه با ۴۹ مورد قتل و ۵۳ مورد تلاش برای قتل، عدم اطلاع‌رسانی در مورد قصد و برنامه‌ریزی حملات، و دروغ‌گویی به ماموران فدرال متهم کنند.

خبرگزاری رویترز نیز می‌گوید این احتمال وجود دارد که نور سلمان در ۲۵ خرداد ماه با اتهام‌های جنایی روبه‌رو شود.

شبکه خبری سی‌بی‌اس می‌گوید همسر متین گفته او سال پیش «افراطی شده بود». در عین حال این احتمال مطرح شده که دیدار پیشین مهاجم اورلاندو و خانواده‌اش از پارک دیزنی‌لند در کالیفرنیا، نیز ربطی با برنامه‌ریزی‌های متین داشته است.

در گزارش‌ها گفته شده همسر متین دست‌کم یک بار با او به کلوب «پالس»، باشگاه شبانه‌های که حمله مرگبار در آن انجام شده، رفته بود. یک مقام قضائی دیگر نیز گفته فرد مهاجم چند ساعت پیش از کشتار مردم، در اطراف کلوب بوده است.

پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده بود در مورد اینکه متین چندین بار به این کلوب رفته بود و با استفاده از اپلیکیشن‌های چت که میان همجنس‌گرایان محبوب است، با برخی از مشتریان آن در ارتباط بوده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید بازرسان و مقام‌های آمریکایی در حال تحقیق در مورد گزارش‌های منتشرشده در مورد احتمال همجنس‌گرا بودن خود متین ولی پنهان نگه داشتن آن هستند. البته صاحب کلوب پالس، از طریق سخنگوی خود، گفته او به هیچ‌وجه مشتری ثابت کلوب نبود.

پدر عمر صدیق متین به خبرنگاران گفته «فکر نمی‌کنم او، این چیزی بود که اسمش را بردید».

نام عامل کشتار اورلاندو، پیش از این در یک فهرست تحت نظر اف‌بی‌آی بوده؛ او ادعاهایی در مورد شبه‌نظامیان افراطی خارجی کرده بود، اما ماموران اف‌بی‌آی او را از فهرست خارج کردند چرا که هیچ ارتباطی بین او و گروه‌های شناخته‌شده افراطی پیدا نکردند.

همسر سابق متین (قبل از ازدواج با نور سلمان) پیشتر گفته بود، او فردی بی‌ثبات از نظر روانی بوده که او را کتک می‌زده‌است. او گفته پس از چهار ماه زندگی، از دستش فرار کرده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، عامل کشتار اورلاندو را «احتمالا جوانی عصبانی، بی‌ثبات و پریشان‌احوال که افراطی شده» توصیف کرده است.

جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی، نیز گفته عامل این کشتار ویژگی‌هایی داشت که نشان می‌دهد به شدت تحت تاثیر افکار تندروانه بوده است.

XS
SM
MD
LG