لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

کری: آمریکا به همه تعهداتش برای لغو تحریم‌های ایران عمل کرده است


دیدار روز چهارشنبه جان کری (چپ) با محمدجواد ظریف در اسلو، پایتخت نروژ.
دیدار روز چهارشنبه جان کری (چپ) با محمدجواد ظریف در اسلو، پایتخت نروژ.

وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۶ خرداد گفت که واشینگتن به همه تعهداتش برای لغو تحریم‌های ایران طبق توافق هسته‌ای سال گذشته عمل کرده است.

جان کری گفت: با این حال، در واکنش به انتقادهای مکرر ایران در مورد بهره‌مند نشدن از تمامی امتیازاتی که آن کشور باید دریافت کند، آمریکا حاضر است در زمینه موارد مجاز و غیرمجاز معامله با ایران توضیحات بیشتری بدهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش در اسلو گفت دولت آمریکا به مفاد و روح توافق هسته‌ای عمل کرده و علاوه بر آن تلاش کرده که موارد مجاز از معامله با ایران را به شرکت‌های خارجی توضیح دهد.

او در بخشی از سخنانش گفت: «ما آن بخش از تحریم‌هایی را که وعده داده بودیم لغو کردیم و به عبارات و روح این توافق وفادار بوده‌ایم. علاوه بر این خود من شخصا پیامدهای لغو این تحریم‌ها را برای بانک‌ها و موسسات خارجی تشریح کرده‌ام که پس از سال‌ها اعمال تحریم طبیعتا در مورد چگونگی معامله با ایران تردید دارند».

در این ملاقات آقای کری در عین حال اهمیت تاثیر گذاری حکومت ایران بر دولت سوریه برای تضمین انتقال و توزیع کمک‌های بشردوستانه و رعایت آتش بس را مطرح کرد.

یک روز قبل از ملاقات وزیرای خارجه دو کشور، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران یک‌بار دیگر آمریکا را متهم کرده بودند که به تعهداتش برای لغو تحریم‌ها در ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران عمل نکرده است.

رهبر ایران گفته بود که آمریکایی‌ها «بخش مهمی از تعهدات‌شان را انجام ندادند اما ما پیش‌پرداخت‌ها را انجام داده‌ایم و غنی‌سازی ۲۰ درصد و فردو و اراک را تعطیل کردیم».

مقامات آمریکایی بار‌ها تاکید کرده‌اند که دلیل بی‌رغبتی بانک‌ها و موسسات بزرگ خارجی به معامله با ایران مسائل دیگری «مثل آزمایش‌های موشکی، حمایت از رژیم سوریه و گروه‌های ضد اسرائیلی و در عین حال ضعف در مقررات مالی و تجاری ایران است».

جان کری به خبرنگاران گفت او بار‌ها به مقامات ایرانی توضیح داده که تشویق شرکت‌های خارجی به معامله با ایران از سوی آمریکا حد و حدودی دارد و افزود: «به نظر من دلیل اصرارهای رهبر و وزیرخارجه ایران این است که ایران می‌خواهد هر چه زود‌تر به آنچه که در توافق هسته‌ای منظور شده دست پیدا کند».

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد عرصه‌هایی وجود دارد که آمریکا می‌تواند حسن نیت خود را در مذاکره و توافق با ایران نشان دهد.

او افزود: «در برخی موارد که تردید وجود دارد، آمریکا می‌تواند احساس اطمینان ایجاد کند. برای ما نشان دادن حسن‌نیت برای ادامه مذاکره با ایران در آینده بسیار مهم است چون می‌خواهیم نشان دهیم که در این مورد و در هر مذاکره دیگری ما حسن‌نیت داریم. نشان دادن حسن نیت در اجرای قرارداد هسته‌ای مهم است و من مصمم هستم که این عملی شود».

جان کری در مورد اوضاع سوریه گفت آتش بس مورد حمایت شورای امنیت «بسیار ضعیف و در خطر» است و دلیلش نقض این توافق از سوی نیروهای رژیم تحت حمایت نیروی هوایی روسیه در شهرهایی مثل حلب است.

او افزود: «روسیه باید درک کند که صبر ما نامحدود نیست و در حقیقت بسیار محدود است. ما با صراحت اعلام کرده‌ایم که اگر این آتش بس به خوبی و به دقت اجرا نشود در برابر تهاجم نیروهای سوریه با حمایت هواپیماهای روسی به شهر حلب دست روی دست نخواهیم گذاشت».

آقای کری در مورد مبارزه با گروه‌های جهادی و تروریست نیز توضیحاتی داد و این ادعا را رد کرد که گویا جهان درگیر «جنگ تمدن‌ها» و مبارزه بین اسلام و غرب است.

او گفت: «این جنگ تمدن‌ها نیست. این مبارزه بین تمدن و توحش است. مبارزه بین تمدن و تلفیقی از سیاست‌های وحشیانه قرون وسطایی و فاشیسم امروزی است».

XS
SM
MD
LG