لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

اوباما: هر تروریست یا آدم پریشان‌حالی در آمریکا به راحتی اسلحه قوی می‌خرد


اوباما و بایدن، معاون او، ۴۹ شاخه گل رز سفید را به یاد ۴۹ قربانی کشتار اورلاندو در محل یادبود آنها قرار دادند
اوباما و بایدن، معاون او، ۴۹ شاخه گل رز سفید را به یاد ۴۹ قربانی کشتار اورلاندو در محل یادبود آنها قرار دادند

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، که به اورلاندو، محل کشتار در کلوب همجنس‌گرایان رفته، می‌گوید اکنون زمان آن است که به یاد بیاوریم همه انسان‌ها برابر و صاحب کرامت هستند. او از دسترسی آسان به سلاح‌های قوی در آمریکا انتقاد کرده‌است.

باراک اوباما ۲۷ خرداد ماه، در اورلاندو با خانواده قربانیان کلوب «پالس»، مرگبارترین کشتار فردی با اسلحه در تاریخ معاصر آمریکا، و نیز زخمی‌شدگان این واقعه دیداری خصوصی انجام داد.

آقای اوباما پس از از این دیدار گفته است کشتاری که رخ داده «حمله‌ای به جامعه دگرباشان (ال‌جی‌بی‌تی)» بوده و خواستار تصدیق و پافشاری مجدد اجتماعی بر «ارزش‌های اساسی» در ایالات متحده شده است: «اگر زمانی می‌آمد که لازم بود همه ما بار دیگر، ارزش‌های بنیادین خود را بروز داده و بر آن‌ها تاکید کنیم، بر کرامت انسانی و این‌که هر کسی به حساب می‌آید، اکنون وقتش است».

اوباما افزوده است «زمان خوبی‌ست که همه ما نشان دهیم چگونه با یکدیگر برخورد می‌کنیم و بر برابری و تکریم همه انسان‌ها پافشاری کنیم».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در عین حال بار دیگر از قوانین دسترسی به اسلحه در آمریکا انتقاد کرده و می‌گوید «متاسفانه شرایط سیاسی (در کشورما) امکان خرید آسان سلاح‌های بسیار قوی را برای هر تروریست یا حتی آدم پریشان‌احوالی از طریق قانونی فراهم کرده است».

او می‌گوید «من خانواده‌های سوگوار را در آغوش گرفتم و آنها پرسیدند: چرا این (کشتارها) همچنان اتفاق می‌افتد. آنها خواستار آن شدند که برای جلوگیری از کشتار اقدام بیشتری انجام دهیم؛ آنها به سیاست اهمیت نمی‌دهند. من هم همینطور».

یکی از بستگان حاضر در دیدار اوباما و خانواده قربانیان تصویری را در توئیتر خود منتشر کرده

این نخستین بار نیست که رئیس‌جمهوری آمریکا از دسترسی آسان به سلاح شدیدا انتقاد می‌کند. تلاش برای کنترل اسلحه از اولویت‌های اصلی دوره‌های ریاست‌جمهوری او به شمار می‌روند. با این همه این تلاش‌ها، برای وضع قوانینی که کار را برای خریداران اسلحه در ایالات متحده سخت کند، موفقیتی نداشته‌است. به ویژه که گروهی از سیاستمداران، به خصوص جمهوری‌خواهان صاحب اکثریت در کنگره، می‌گویند هر اقدامی در این زمینه به معنی تغییر قانون اساسی آن کشور است. متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده بر حق مردم برای دسترسی به اسلحه تاکید دارد.

در عین حال «انجمن ملی اسلحه» نیز لابی اصلی مخالف مقررات سخت‌تر دسترسی به سلاح است، که فعالیت‌های گسترده‌ای را برای جلوگیری از وضع قوانین سخت‌گیرانه انجام می‌دهد. این لابی چند ماه پیش اعلام کرده بود که به «مبارزه خود برای دفاع از متمم دوم قانون اساسی ادامه خواهد داد».

اوباما تا کنون به چندین شهر آمریکا سفر کرده تا با بازماندگان و قربانیان خشونت‌های ناشی از سلاح دیدار کند. با این همه هیچ‌یک از آنها تا کنون به گستردگی کشتار اورلاندو نبوده است. عمر صدیق متین، عامل کشتار زاده ایالات متحده در خانواده‌ای افغانستانی‌ست. تحقیقات در مورد او همچنان ادامه دارد، اما مقام‌های ارشد دولت آمریکا می‌گویند او به احتمال زیاد تحت تاثیر افکار افراطی قرار گرفته بود.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته است «ما نمی‌توانیم هر فردی که آرزو می‌کند به همسایگانش، دوستانش، همکارانش یا غریبه‌ها آسیب برساند را دستگیر کنیم». او می‌گوید چنین فردی می‌تواند به راحتی و قانونا به اسلحه دسترسی پیدا کند.

او سپس افزوده کسانی که از دسترسی آسان به اسلحه حمایت می‌کنند، باید با خانواده قربانیان اورلاندو دیدار کنند.

در سفر آقای اوباما به اورلاندو، سناتور جمهوری‌خواه مارکو روبیو از ایالات فلوریدا (جایی که اورلاندو قرار دارد) رئیس‌جمهوری آمریکا را همراه می‌کرد. به گفته کاخ سفید سفر مشترک تاکیدی بر فراحزبی بودن آن و «نشان دادن اتحاد» در آمریکا بوده‌است.

با تلاش و فشارهای تازه سیاستمداران دمکرات در کنگره، احتمالا هفته آینده برای قانون موسوم به «پرواز-ممنوع، خرید سلاح ممنوع» رای‌گیری انجام می‌شود. قانونی که در نظر دارد جلوی دسترسی افرادی که در فهرست پرواز-ممنوع هستند به سلاح را بگیرد.

عمر صدیق متین، در حمله به کلوب همجنس‌گرایان در اورلاندو ۴۹ نفر را کشت و ۵۳ نفر را زخمی کرد. متین در پی یورش پلیس برای نجات گروگان‌ها کشته شد.

XS
SM
MD
LG