لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

تهدید یک گروه اسرائیلی به شکایت از بوئینگ به‌خاطر معامله با ایران


یک گروه «حقوقی» اسرائیلیِ همسو با سیاست‌های دولت بنیامین نتانیاهو اعلام کرده که با طرح شکایت در دادگاه مانع از عملی شدن قصد شرکت آمریکایی بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران خواهد شد.

به گزارش روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، گروه «شورات هادین» روز پنجشنبه ۲۷ خرداد در تل آویو اعلام کرد که علیه معامله احتمالی آتی میان بوئینگ با ایران به دادگاه‌های آمریکا و یا دادگاه‌های بین‌المللی شکایت خواهد کرد.

این گروه «استدلال» کرده که جمهوری اسلامی ایران حامی عملیات تروریستیِ منجر به کشته شدن شهروندان آمریکایی شده و یک شرکت آمریکایی نباید با ایران معامله کند.

به نوشته جروزالم پست، مسئول این گروه حقوقی، خانم «نیتسانا درشان» گفته است که «انجام معامله میان بوئینگ با ایران، خبری بهت‌آور بوده است».

به گفته خانم «درشان»، که یک ایرانی الاصل یهودی است، جمهوری اسلامی ایران حامی حماس و حزب الله است.

«نیتسانا درشان» یادآور شده که دادگاه‌های آمریکا احکام زیادی برای پرداخت غرامت به خانواده‌های کشته شدگان در عملیات صورت گرفته به دست حماس و حزب‌الله لبنان صادر کرده‌اند، که به گفته او، «این غرامت‌ها باید سرانجام پرداخت شود».

جروزالم پست می‌گوید بوئینگ هنوز به نیت این گروه اسرائیلی در طرح شکایت واکنشی نشان نداده است.

ایران و بوئینگ در روزهای گذشته از مذاکره میان خود خبر دادند، ولی عنوان کردند که هنوز گفت‌وگوها در حد دستیابی به تفاهم اصولی بوده؛ دو طرف اعلام جزییات را به روزهای آینده موکول کرده‌اند.

در تفاهم مقدماتی تا فروش احتمالی یکصد فروند هواپیمای مسافربری ساخت بوئینگ به ایران سخن رفته است.

اگر این معامله نهایی شود، نخستین توافق در فروش هواپیماهای ساخت آمریکا به ایران در ۳۷ سال اخیر خواهد بود.

در ناوگان هوایی ایران هنوز از بوئینگ‌های خریداری شده در زمان حکومت پیشین ایران استفاده می‌شود که بسیار مستعمل هستند.

بوئینگ مجوز اصولی برای معامله با ایران را از نهادهای آمریکایی دریافت کرده اما برای نهایی کردن چنین قراردادی به مجوزهای دیگر نیاز دارد.

رسانه‌های آمریکایی پیشتر تاکید کرده بودند که معامله فروش هواپیماهای مسافربری به ایران برای بوئینگ اهمیت زیادی دارد و می‌تواند خونی تازه در رگ‌های این شرکت جاری کند.

بوئینگ که مقر آن در شیکاگو است، در سال‌های اخیر با بی‌ثباتی مالی روبرو بوده و برای یافتن مشتریان جهانی به سختی در تقلا بوده است.

هیاتی از بوئینگ دو ماه پیش به ایران سفر کرد و با مسئولان وزارت راه و ترابری ایران به گفت‌و‌گو نشست.

به نوشته جروزالم پست، نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا نیز در روزهای گذشته از نیت بوئینگ برای معامله با ایران شدیداً انتقاد کرده‌اند.

این دسته از نمایندگان کنگره مدعی شده‌اند که ایران می‌تواند از هواپیماهای آمریکایی برای «جا‌بجا کردن نیروی نظامی، جنگ افزار و حمایت از ترور» استفاده کند.

سناتور پیتر روسکام یکی از مخالفان این معامله در روزهای گذشته گفت: «پنهان نمی‌کنیم که نگران امنیت خود هستیم».

به نوشته جروزالم پست، گروه اسرائیلی «شورات هادین» گفته که فعلاً قصدی برای شکایت علیه شرکت اروپایی هواپیماسازی ایرباس در انجام معامله با ایران ندارد.

در سفر چند ماه پیش حسن روحانی رییس جمهوری ایران به فرانسه، درباره فروش بیش از یکصد فروند هواپیمای مسافربری ایرباس به ایران توافق شد.

«شورات هادین» که خود را یک نهاد غیرانتفاعی می‌نامد، غیر از طرح شکایات علیه ایران در دادگاه‌های جهانی، شاکی دعاوی متعددی نیز علیه فلسطینی‌ها بوده است.

XS
SM
MD
LG