لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

آلودگی هوا در ده استان به چند برابر حد مجاز رسید


میزان آلودگی هوا به دلیل گردوغبار و ریزگرد در چند روز گذشته در حداقل ده استان جنوبی، غربی و مرکزی ایران از جمله خوزستان، لرستان، کرمانشاه، کردستان و ایلام به چندین برابر و در بعضی استان‌ها به بیش از ده برابر حد مجاز رسید.

دیگر استان‌هایی که این اندازه آلودگی هوا را تجربه کردند عبارتند از کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، بوشهر و استان مرکزی.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا روز شنبه، ۲۹ خرداد، میزان آلودگی هوای خرم‌آباد به ۲۹ برابر حد مجاز رسید.

در همین حال اسفندیار کیانی، مدیر فرودگاه خرم‌آباد، خبر داد که پرواز روز شنبه مشهد به خرم‌آباد به دلیل آلودگی هوا و کاهش دید لغو شده و احتمالا پرواز خرم‌آباد به تهران نیز ظهر روز شنبه لغو خواهد شد.

به گفته آقای کیانی، برای انجام پروازها باید دید افقی پنج هزار متر باشد، اما این رقم در فرودگاه خرم‌آباد کمتر از ۱۵۰۰ متر است.

مهرداد فتحی بیرانوند، مدیرکل محیط زیست لرستان، نیز روز شنبه خبر داد که میزان آلودگی هوا در این استان ۲۲ برابر حد مجاز است.

در استان خوزستان نیز دور جدیدی از پدیده گرد و غبار از عصر پنج‌شنبه آغاز شده و در روزهای گذشته آلودگی هوا به ۱۳ تا ۱۵ برابر حد مجاز رسیده بود.

در همین حال شهریار عسکری، مدیر روابط عمومی محیط زیست خوزستان، خبر داد که روز شنبهمیزان آلودگی هوا به شش برابر حد مجاز رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، همچنین کیفیت هوای شهر کرمانشاه در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در وضعیت «بحران» قرار گرفت و روز شنبه کار ادارات در شهرستان‌های صحنه، سنقر و کلیایی، کنگاور و هرسین در این استان به علت آلودگی هوا با دو ساعت تاخیر آغاز شد.

در همین حال اسدالله رازانی، استاندار کرمانشاه، شامگاه جمعه گفت که ریزگردها «بیشتر منشأ خارجی دارد» و بخش داخلی سرمنشأ ریزگردها که در برخی مناطق جنوبی کشور از جمله هورالعظیم و هورالهویزه بوده «از طریق تامین و ‌جاری‌سازی آب در مناطق مذکور حل و فصل شده است».

احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، در فروردین‌ماه از آبگیری ۲۷۰۰ هکتار از اراضی هورالعظیم خبر داده بود.

آبگیری تالاب هورالعظیم از سال ۹۳ و با هدف مقابله با پدیده ریزگردها آغاز شد.

دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، با وجود مخالفت سازمان محیط زیست، در سال ۸۷ بیش از هفت هزار و پانصد هکتار از اراضی تالاب هورالعظیم را برای اکتشافات نفتی در اختیار وزارت نفت قرار داد.

در همین حال معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران، پیش از این اعلام کرده بود که ۲۳ استان در فصول مختلف درگیر ریزگرد‌ها هستند که منشاء خارجی آن کشور عراق است واردن، سوریه و عربستان نیز در انتقال ریزگرد‌ها به ایران دخیل هستند.

خانم ابتکار روز جمعه نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت که گرد و غباری که از روز پنج‌شنبه گذشته «سطح وسیعی» از غرب و جنوب ایران را در برگرفته بر اساس نقشه های آن‌لاین بین‌المللی از عراق می‌آید.

وی همچنین اعلام کرد که به دلیل قدرت گرفتن گروه داعش در سوریه و عراق امکان همکاری مشترک با این کشورها درباره این موضوع وجود ندارد و برای این کشورها «اولویت‌های دیگری مطرح است».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، هوای شهر اصفهان نیز در روز شنبه برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار دارد.

در همین حال عبدال دیانتی نسب، رئیس اداره محیط زیست گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد، خبر داد که میزان ذرات معلق در هوای این شهر ۸۶۰ میکروگرم بر متر مکعب است که بیش از پنج و نیم برابر حد مجاز است.

روز جمعه نیز میزان ذرات معلق گرد و غبار در برخی از شهرهای استان ایلام از جمله شهر مهران ۱۲ برابر حد مجاز بود.

محیط زیست بوشهر نیز روز جمعه آلودگی ناشی از ریزگردها درهوای این استان را هفت برابر حد مجاز اعلام کرد.

روز شنبه همچنین میزان غلظت ذرات معلق در هوای اراک به بیش از دو برابر حد مجاز رسید.

سازمان هواشناسی ایران پیش بینی کرده که در روزهای آینده پدیده گردوغبار در شرق و جنوب شرق به ویژه در منطقه زابل و همچنین مناطقی از شمال شرق کشور رخ خواهد داد.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی که روز پنج‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت، منتشر شد، شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان در مقیاس آلودگی هوا رتبه ۲۱۷ را دارد.

XS
SM
MD
LG