لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

ارتش عراق جبهه تازه‌‌ای را علیه «داعش» در جنوب موصل گشود


خالد العبیدی (بدون کلاه) وزیر دفاع عراق می‌گوید «آغاز عملیات برای آزادسازی قیاره به تروریست‌ها بخت نفس‌کشیدن نخواهد داد».
خالد العبیدی (بدون کلاه) وزیر دفاع عراق می‌گوید «آغاز عملیات برای آزادسازی قیاره به تروریست‌ها بخت نفس‌کشیدن نخواهد داد».

با اعلام آزادی فلوجه، وزیر دفاع عراق گفته عملیات ارتش و نیروهای مسلح دولت فدرال علیه گروه حکومت اسلامی، در جنوب موصل آغاز شده‌است.

موصل، مرکز اصلی حضور شبه‌نظامیان حکومت خودخوانده اسلامی در عراق و بزرگ‌ترین شهر در شمال آن کشور است.

خبرگزاری فرانسه و رویترز به نقل از خالد عبیدی، وزیر دفاع عراق، گفته‌اند جبهه تازه، به معنی آغاز عملیات تازه‌است.

نیروهای عراقی قصد دارند کنترل «قیاره» در جنوب استان نینوا، ۱۱۵ کلیومتری بیجی و ۶۰ کیلومتری جنوب موصل را در دست گیرند. پایگاه هوایی قیاره قرار است به عنوان پایگاه اولیه عملیات علیه «داعش» در موصل عمل کند.

خالد عبیدی ۲۹ خرداد ماه در توئیتر خود گفته است «آغاز عملیات برای آزادسازی قیاره به تروریست‌ها بخت نفس‌کشیدن نخواهد داد». او در همین شبکه اجتماعی از آغاز عملیات نیز خبر داده است.

یک روز پیش از این نیروهای ویژه ارتش عراق به مرکز شهر فلوجه که در کنترل نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش) بود وارد شده و حیدر عبادی، نخست‌وزیر، در نبرد برای آزادسازی این شهر اعلام پیروزی کرد.

گزارش‌ها حاکی‌ست ایالات متحده خواستار آغاز عملیات علیه حکومت اسلامی، نخست در موصل، و نه در فلوجه بود. خبرگزاری‌ها می‌گویند دولت عراق ترجیح داد در گام اول به بازپس‌گیری فلوجه، که تنها ۵۰ کیلومتر با بغداد فاصله دارد، اقدام کند.

عبادی وعده داده که «حکومت اسلامی» تا پایان سال جاری میلادی از کل عراق دفع شود. هرچند عملیات نیروهای دولت فدرال در استان نینوا، که موصل مرکز آن است، تا کنون با سرعت خیلی زیادی پیش نرفته‌است.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از تحلیلگران می‌گوید ممکن است شبه‌نظامیان داعش برای مدتی به حفظ توان خود ادامه دهند، اما به نظر می‌رسد خلافت خودخوانده آنها به تدریج رو به سقوط است.

پاتریک مارتین، تحلیلگر امور عراق در دانشکده مطالعات جنگ، واقع در واشینگتن، می‌گوید «ماشین تبلیغاتی داعش، با وجود از دست دادن فلوجه، در هر صورت تلاش خواهد کرد تا نیرو جذب کند و گرگ‌های تنها را به انجام حملاتی تشویق کند».

پاتریک اسکینر از «گروه سوفان» در نیویورک، گروهی که خدمات راهبردی و امنیتی به دولت‌ها ارائه می‌کند، تاکید کرده «نبردها برای موصل و رقه (پایگاه اصلی داعش در سوریه) ممکن است نبردهایی به مراتب متفاوت از آنچه تا کنون جریان داشته، باشند؛ چراکه از دست دادن این دو شهر عملا به معنی پایان خلافت تخیلی این گروه است.»

همزمان با آغاز عملیات در جنوب موصل، گزارش‌ها از شمال سوریه حاکی‌ست که «نیروهای دمکراتیک سوریه» پیشروهای بیشتری علیه «حکومت اسلامی» داشته و به مرکز شهر استراتژیک منبج نزدیک شده‌اند.

XS
SM
MD
LG