لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

۳۵ میلیون نفر در شهرهای ایران تابستان در معرض« تنش آبی» هستند


حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب، روز دوشنبه ۳۱ خرداد گفته است در تابستان امسال ۳۵ میلیون نفر در ۳۰۱ شهرایران از جمله شیراز، اصفهان، بوشهر و کرمان در معرض تنش آبی قرار دارند.

به گزارش ایرنا، وی در یک نشست خبری با اشار به اینکه این تعداد شامل ۷۸ شهر با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر می شود، تصریح کرده است: انتظار می رود نسبت منابع به مصارف آب در سال جاری با کاهش ۸.۶ درصدی مواجه شود.

طبق این گزارش در سال ۱۳۹۴ از مجموع یک هزار و ۱۳۶ شهر تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب، ۵۴۷ شهر با جمعیت بیش از ۵۰ میلیون نفر با شرایط تنش آبی مواجه بودند و کمبود منابع مصرف آب در شهرها ۲۳ درصد بود.

پیش تر معاون آب و آبفای وزیر نیرو خاطر نشان کرده بود، مشکل اصلی در شرایط تنش آبی، مواجه شدن با کمبود آب در زمان اوج مصرف است، به طوری که در برخی مناطق حتی تا ۱.۵ برابر میانگین روزهای گرم سال آب مصرف می شود.

به گفته این مقام وزارت نیروپیش بینی می شود ۳۰۱ شهر کشور در تابستان ۹۵ و اوج گرما با شرایط تنش آبی رو به رو باشند که به معنای سر به سر شدن میزان تولید و مصرف آب است.

در همین زمینه،علیرضا دائمی،‌معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیروهفته گذشته گفته بود: باوجود بارشهای خوب امسال اما هنوز از بحران و تنش آبی خارج نشدیم و در تمام کلان شهرها نیاز به مدیریت مصرف داریم.

علیرضا دائمی اضافه کرده بود: در زاینده رود، فارس، بوشهر و هرمزگان مشکلات کم آبی همچنان پابرجاست و بارشها در این مناطق کافی نبوده است.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیر تاکید کرده بود: مشکل کم آبی در کشور با چند بارش خوب برطرف نمی شود گرچه شرایط بهتر شده اما مشکل کم آبی ادامه دارد.

شماری از کارشناسان منابع آب در ایران معتقدند مدیریت ناکارآمد و ضعیف منابع آب از عوامل اصلی بحران آب است.

به گزارش ایسنا، یک کارشناس منابع آب گفته بود،مشکل اصلی در ایران رویکرد سنتی مدیریت آب است و استقرار سیستم‌های سنتی حدود ۵۰ درصد آب‌های آشامیدنی شهرها و روستاها را به فاضلاب ‌تبدیل می‌کند.

وی اضافه کرده بود:«۷۵ درصد آب آشامیدنی کشور از منابع زیرزمینی تامین می‌شود در حالیکه این آبهای زیرزمینی در معرض آلودگی شدید فاضلاب‌ کشاورزی، صنعتی و بیمارستان‌ها و مسکونی قرار دارند.»

XS
SM
MD
LG