لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

ظریف: خرید هواپیما از بوئینگ مشکلات خرید از ایرباس را هم حل می‌کند


آقای ظریف در پاریس با رییس جمهوری فرانسه دیدار کرد.
آقای ظریف در پاریس با رییس جمهوری فرانسه دیدار کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در فرانسه گفته که خرید هواپیما از شرکت آمریکایی بوئینگ می‌تواند مشکلات مربوط به خرید هواپیما از شرکت ایرباس را رفع کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آقای ظریف روز چهارشنبه دوم تیر و در جلسه کمیته دفاعی و امور خارجی سنای فرانسه، تاکید کرده که ایران هم می‌تواند ۱۱۸ هواپیمایی که قرارداد خریدش با ایرباس را بسته، بخرد و هم ۱۰۰ هواپیما از بویینگ.

قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای مسافربری از ایرباس، در جریان سفر سال گذشته حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به فرانسه، میان دو کشور به امضا رسید.

اما ایرباس ماه پیش اعلام کرد که نگرانی‌ها از تجارت با ایران، مانع نهایی کردن قرارداد فروش هواپیماهای مسافربری به تهران است.

دو روز بعد از آن، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ایران، گفت که قرارداد با ایرباس همچنان در انتظار مجوز دولت ایالات متحده است تا به اجرا دربیاید.

اکنون نیز وزیر امور خارجه ایران گفته است: «یکی از محدودیت‌هایی که آمریکایی‌ها ایجاد می‌کردند با قرارداد با بوئینگ رفع شد، اما مشکل بانکی هنوز وجود دارد».

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:32 0:00
لینک مستقیم

قرارداد ایران با بوئینگ ۲۵ میلیارد دلار ارزش دارد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران در همین روز در تهران گفته که تعداد هواپیماهای فعال کنونی ایران ۱۶۶ فروند است که بسیاری از آنها طبق استانداردهای بین‌المللی، باید تا یک سال آینده از کار کنار گذاشته شوند.

به گفته آقای آخوندی، تا سال ۱۴۰۴ ایران به ۵۵۱ هواپیما در آسمان خود نیاز دارد.

وزیر امور خارجه ایران در سفر به فرانسه با فرانسوا اولاند، رییس جمهوری و ژان مارک ایرو، همتای فرانسوی خود دیدار کرد.

آقای ظریف در فرانسه همچنین یک بار دیگر از وضعیت حقوق بشر در ایران دفاع کرده است.

وزیر امور خارجه ایران گفته است: در منطقه، «کمتر کشوری» مانند ایران وجود دارد که «در ۳۷ سال گذشته تمام امورش بر اساس انتخابات بوده باشد».

او افزوده است: «در ۳۷ سال گذشته ما در هر نوبت رییس جمهوری را داشتیم که مخالف قبلی بوده یعنی رییس جمهورهایی که انتخاباتی را برگزار کردند اپوزیسیون آنها روی کار آمد».

وزیر امور خارجه ایران در سفرهای خارجی یا مصاحبه‌هایی که با خبرنگاران غیر ایرانی دارد، معمولا از وضعیت حقوق بشر در ایران دفاع می‌کند که این سخنان او با واکنش فعالان حقوق بشر و ناظران مواجه می‌شود.

XS
SM
MD
LG