لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

واکنش کلینتون به حملات شدید ترامپ


هیلاری کلینتون، نامزد احتمالی حزب دمکرات، در واکنش به حملات شدید دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه که کلینتون را «دروغگو» و «فاسد» نامیده، گفته حملات ترامپ به این خاطر است که او پاسخی برای مسائل اساسی ندارد.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه دوم تیر ماه، در جریان یک گردهمایی انتخاباتی در نیویورک، رقیب دمکرات خود را شدیدا مورد حمله و انتقاد قرار داد.

دونالد ترامپ گفته است «هیلاری کلینتون طی چهار سال، در مقام وزیر خارجه، تقریبا به تنهایی تمام خاورمیانه را به آشوب کشید و سیاست‌هایش سبب شد که ایران اکنون به یک نیروی اسلامی مسلط در منطقه تبدیل شده و در مسیر دستیابی به سلاح اتمی است».

او کلینتون را به خاطر «حمله به لیبی» سرزنش کرده و می‌گوید خروج از عراق به حضور «حکومت اسلامی» انجامیده است.

حمله هوایی به لیبی ایده‌ای بود که بریتانیا و فرانسه مطرح کرده بودند و در نهایت آمریکا نیز به آن پیوست. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از بریتانیا و فرانسه به خاطر فقدان برنامه‌های پس از حمله انتقاد کرده‌است. دولت آمریکا در عین حال می‌گوید توافق اتمی که با کمک متحدان آن کشور حاصل شده، ایران را به طور مشخصی از دسترسی به سلاح اتمی دور کرده‌است. خروج نیروهای آمریکایی از عراق، سیاستی بود که جرج بوش در سال ۲۰۰۸ میلادی آن را آغاز کرد.

آقای ترامپ همچنین گفته است: «هیلاری کلینتون پشتیبان تغییر خشونتبار رژیم در سوریه بوده که امروزه این کشور را به یکی از خونبارترین جنگ‌های داخلی سوق داده است».

خانم کلینتون در سال ۱۳۹۱، زمانی که وزیر خارجه آمریکا بود، گفته بود هر روز که از کشتار در سوریه می‌گذرد، مسئله اقدامات جدی‌تر بین‌المللی تقویت می‌شود. البته او در همان زمان تاکید کرده بود که برای مداخله نظامی نیاز به حمایت بین‌المللی از جمله از سوی روسیه دارد. روسیه از مهم‌ترین حامیان حکومت اسد به شمار می‌رود.

ترامپ در بخشی دیگر از سخنان خود گفته است کلینتون قصد دارد میلیاردها دلار برای اسکان پناهجویان سوری در آمریکا خرج کند؛ در حالی‌که در حال حاضر هم شمار زیادی مهاجر در کشور است.

آسوشیتدپرس می‌گوید کل هزینه سالیانه ایالات متحده برای اسکان پناهجویان ۱.۲ میلیارد دلار است که البته پناهجویانی از کوبا، بوتان، جمهوری دمکراتیک کنگو را نیز در بر می‌گیرد.

توئیتر ترامپ: کلینتون در زمانی که وزیر خارجه بود آمریکا را فریب داد.

نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات پیش‌رو در بخشی دیگر از سخنان خود، اتهام‌های دیگری نیز به رقیب دمکرات خود زده است؛ از جمله قبول هدیه از پادشاه برونئی، کاهش تراز مثبت تجاری با چین در زمان حضور او در صدر وزارت خارجه یا پذیرش پناهجویان بدون رصد پیشنیه آنها از آنچه ترامپ «خطرناک‌ترین کشورهای جهان» نامیده‌است. خانم کلینتون هوادار سیاست پذیرش ده‌ها هزار پناهجو است، البته او تحقیقات در مورد پناهجویان و گذشته آنها، که سیاست‌ فعلی دولت نیز بر آن استوار است، را رد نکرده است.

از سوی دیگر شبکه خبری فاکس، نزدیک به محافظه‌کاران، از قول یک قاضی آمریکایی می‌گوید اتهام قبول هدیه از مقام کشوری دیگر، احتمالا اولین بار است که در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی یکی از نامزدها علیه دیگری مطرح می‌شود. به گفته این قاضی چنین اتهامی می‌تواند بر هر دو نامزد پیامدهایی گسترده داشته باشد.

هیلاری کلینتون در مقابل حملات لفظی ترامپ گفته است او فردی با «ایده‌هایی عاری از حس مسئولیت» است. به گفته خانم کلینتون، حملات شخصی ترامپ به او به این خاطر است که نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه، پاسخی برای مسائل اصلی ندارد.

توئیتر کلینتون: اگر مسلمان، زن، لاتین‌تبار، آفریقایی‌آمریکایی، دگرباش، خانواده‌ای از طبقه متوسط و … هستید، این پیشنهاد ویژه (اشاره به شعار دونالد ترامپ: من همراه شما هستم) برای شما نیست.

خانم کلینتون گفته است «سخنرانی دیروز من احتمالا او را به خشم آورده است. چراکه فورا در توئیتر با دروغ‌های عجیب‌وغریب و تئوری‌های توطئه، واکنش نشان داد و همان کار را در سخنرانی امروز (چهارشنبه) خود هم انجام داده است».

واکنش‌های کلینتون در جریان کارزاری بیان شده که قرار بود به طور عمده بر مسائل اقتصاد متمرکز باشد. شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید هیئت مشاوران نامزد حزب دمکرات به این نتیجه رسیدند که لازم است او به برخی گفته‌های ترامپ واکنش نشان دهد.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در هشتم نوامبر برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG