لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

بوئینگ از توافق خود با ایران دفاع کرد


یک بوئینگ ۷۴۷ هواپیمایی کانتاس
یک بوئینگ ۷۴۷ هواپیمایی کانتاس

یک عضو ارشد شرکت هواپیماسازی بوئینگ، در واکنش به انتقادهای دو نماینده جمهوری‌خواه از توافقات اولیه این شرکت و ایران، به گفته‌های رئیس‌جمهوری ایالات متحده اشاره کرده و گفته برجام «برای امنیت ملی آمریکا حیاتی است».

پیش‌تر دو نماینده ارشد جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، ابراز نگرانی کرده بودند که توافق بوئینگ با تهران «تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا باشد».

در پاسخ به این گفته‌ها، تیم کیتینگ، یک مقام ارشد اجرایی در بوئینگ، در ایمیلی به خبرگزاری رویترز، می‌گوید «مذاکرات این شرکت برای دستیابی به تفاهم‌نامه با اجازه دولت آمریکا انجام شده، پس از آنکه این اطمینان حاصل شد ایران در حال عمل به تعهدات خود در زمینه [توافق اتمی] است».

به گفته این مقام ارشد شرکت هواپیماسازی بوئینگ، دولت باراک اوباما تاکید کرده اجرای توافق سال گذشته، که فعالیت‌های اتمی ایران را محدود کرده و در عوض به لغو تحریم‌های هسته‌ای انجامیده، «برای امنیت ملی ایالات متحده امری حیاتی‌ست».

پیشتر آسوشیتدپرس گزارش داده بود که شرکت بوئینگ در بیانیه‌ای از دادوستدی تاریخی با ایران در چارچوب توافق هسته‌ای خبر داده است. درصورت نهایی‌شدن این معامله، این بزرگ‌ترین قرارداد تجاری بین ایران و آمریکا پس از انقلاب ۱۳۵۷ خواهد بود.

اندکی بعد جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با استقبال از این بیانیه گفت این توافق در چارچوبی که «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترک در زمینه توافق هسته‌ای) مشخص کرده، انجام می‌شود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز گفته است که خرید هواپیما از شرکت آمریکایی می‌تواند مشکلات مربوط به خرید هواپیما از شرکت ایرباس را نیز رفع کند.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران در پایان خرداد ماه اعلام کرده بود هم قرارداد با بوئینگ و هم با ایرباس، برای اینکه نهایی شوند، منتظر مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا هستند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده از مراکز اصلی تصمیم‌گیری و ارائه مجوز به شرکت‌ها، در مورد داد و ستد با ایران است؛ معاملاتی که تحریم‌های جاری آمریکا علیه تهران به دلیل «نقض حقوق بشر» اتهام‌های مربوط به «حمایت دولتی از تروریسم» و «توسعه موشک‌های بالستیک» را نقض نکنند. ایران این اتهام‌ها را رد می‌کند.

بنا بر گزارش‌ رویترز تفاهم میان بوئینگ و ایران برای فروش ۳۴ هواپیمای پهن‌پیکر، ۴۶ هواپیمای باریک‌پیکر، برای پروازهایی با برد کوتاه، و ۲۹ فروند هواپیمای ۷۳۷‌ان‌جی (کوتاه‌برد و میان‌برد) برای ایران‌ایر از طریق «لیزینگ»، اجاره اعتباری، است.

شرکت هواپیماسازی آمریکایی و ایران‌ایر هنوز به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.

به گفته رویترز این معامله احتمالی در عین حال می‌تواند به ساخت و فروش مدل‌های پهن‌پیکر ۷۷۷-سی‌صد ای‌آر و ۷۴۷-هشت، که اخیرا افت داشته‌اند، جان تازه‌ای بدهد.

XS
SM
MD
LG